Днес софтуерът за подбор е опростил някои от най-времеемките аспекти от търсенето на таланти. Това все по-често включва анализи, които могат да правят предположения за качествата на кандидатите и до колко те пасват на позицията.
Чатботът е интерактивно приложение, което автоматизира някои задачи и отменя нуждата от човешка намеса. Чатботовете си взаимодействат с хората и им предоставят информацията, която ги интересува, като извършват обработка, като използва НЛП (Natural Language Processing) и ИИ (изкуствен интелект) едновременно. Преди време компанията Gartner прогнозира, че до 2020 година средностатистическият човек ще води повече разговори с чатботове, отколкото със съпругата или съпруга си.
Търсещите работа искат да разберат какво става с кандидатурите им и как са се представили на интервюто. Когато не получат отговор, това създава неприятно усещане и действа негативно на имиджа на работодателя. Тук чатботът може да поеме процеса.
Чатботовете могат да бъдат използвани, за да извършват различни времеемки HR дейности. Подбора на кандидати е само една от областите, в които чатботовете могат да са полезни. Все повече работодатели ги използват, за да отговарят на въпроси за разпределението на почивките, допълнителните облаги и други.
Чатботовете извършват административната работа. Те правят това чрез задаването на поредица от предварително подбрани въпроси и така могат да съберат основна информация за кандидатите. Могат да ги проучат чрез въпроси за опита, уменията и квалификациите им. Чатботът може да отговори на въпросите на кандидатите за развитието на процеса, да насрочи интервюта и да се занимава с други видове рутинна административна работа.
Пестят време. Те позволяват на рекрутърите да се съсредоточат върху по-продуктивни задачи, като поемат рутинните задачи. Така те ще могат да се заемат с по-важна работа, като например развитие на процеса по привличането на кандидати (pipeline development) и по-близки отношения с мениджърите, които търсят хора за екипа си.
Подобряват преживяването на кандидата – чатботовете отговарят незабавно на въпроси. И ще отговарят на множество въпроси без раздразнение. Това създава отлично усещане на кандидата, тъй като на въпросите се отговаря бързо. Като се елиминира “черната дупка”, кандидатът остава с по-добро впечатление за процеса и работодателя.
Макар и чатботовете да са полезни, има много предизвикателства, свързани с използването им в процеса на подбор на кандидатите.
Няма стандартизация на съобщенията от кандидатите – всеки пише различно. Някои използват жаргон, някои съкращават думите, други говорят по-официално. Понякога е трудно за чатбота да разбере какво го питат. Добре изграденият бот ще помоли въпросът да бъде перифразиран. Ако това се случва твърде често обаче, ще е изнервящо за кандидатите. Понякога отговорът на чатбота ще бъде объркващ или незадоволителен. Това създава лошо впечатление.
Истина е, че чатботовете изобщо не звучат като хора, заради липсата на човешки емоции. Това може да направи разговора скучен. Въпреки че чатботът може да бъде програмиран да използва чувство за хумор, кандидатът ще търси емоционална реакция, когато говори.
Друг недостатък е непредвидимата реакция на кандидата. Повечето кандидати нямат против да говорят с чабот, но някои могат да реагират негативно. Възможно е някои кандидати, които са дори изключителни таланти, да нямат желание за обстоен разговор с чатбот. В такъв случай може те просто да прекратят разговора. Всичко зависи от това доколко добре чатботът отговаря на въпросите им.
Чатботовете, с потенциала си да се справят със задачата да ангажират кандидата и да ги преведат през финалните процеси, са последната тенденция в областта на HR и подбора на кандидати. Като се имат предвид предимствата им, те не са само вариант, а задължителен инструмент, когато става дума за наемане на кандидати.
Прочетете още: Как чатботовете добавят стойност в подбора