Технологиите като изкуствения интелект и чатботовете започнаха да се появяват навсякъде през последните няколко години. Всъщност според изследване на Forrester от 2017 година, почти ¾ от компаниите, които използват изкуствен интелект за вземане на решения, смятат, че 85% от комуникацията с клиенти ще се извършва от софтуер в следващите пет години. Изследването показва още, че 49% от тези компании смятат да увеличат бюджета си за изкуствен интелект поне с 6% през следващите няколко месеца. 87% от тях планират да увеличат участието на изкуствен интелект в работния процес.
Индустрията на човешките ресурси е на прага на дългоочаквана трансформация и чатботовете са последното допълнение към и без това впечатляващата група на програмите за изкуствен интелект. Според изследване, наречено “Тенденции в подбора на кадри”, проведено от университета на Бамберг през 2017 година, едва 3.3% от 1000 топ компании използват дигитални кариерни консултанти. Според изследването 53.2% от кандидатите смятат, че в бъдеще технологията на чатботовете ще позволява на хората да задават въпроси на компаниите.
В областта на подбора на персонал, чатботовете ще направят работата на HR отделите много по-лесна и ще ускорят процеса по наемането. Те могат да помогнат в процеса по проучването, като събират информация за потенциални кандидати или като извършват ускорени проверки на професионалния им опит. Достатъчно е да кажем, че чатботовете имат изключителен потенциал да бъдат идеалния асистент на рекрутъра, като вършат цялата трудоемка работа.
Интервюиращите чатботове могат да ускорят работата на HR-ите. Казано по-просто, могат да забързат поточната линия. Като начало, изкуственият интелект може да замести хората в скрининга на кандидати. Всъщност могат да ги заместят и в първоначалните интервюта, след които следва елиминиране на кандидати. Това, в крайна сметка, ще повиши качеството на работата, тъй като HR специалистите могат да категоризират кандидатите. Впоследствие да се свържат с най-подходящите, вместо да губят ценно време да говорят с хора, които ще бъдат отхвърлени. Това повишава качеството, защото специалистите по подбор ще могат да концентрират времетоо и енергията си там, където има най-голяма възможност за успех.
HR специалистът Джо Едуардс, изпълнителен директор на Tonic3 и W3, казва: “С правилните настройки, ботът може да генерира много полезна информация. На свой ред, това помага на HR специалистите да се концентрират върху най-добрите кандидати. Освен да задава елиминиращи въпроси, ботът може да сортира кандидатите по диапазон на заплатите. Например, може да открие дали са работили в определени индустрии или в конкретни компании. Могат дори да степенуват кандидатите, като предлагат тест с няколко възможни отговора, за да определят езиковите или техническите им умения. Програмата показва колко време е отнело на кандидата да отговори на конкретен въпрос (и на цялото интервю). Информацията се пази в базата данни и може да бъде филтрирана, така че да изведе съкратен списък на кандидатите, които отговарят на определени условия.”
Друг важен аспект в процеса на подбор е преживяването на кандидатите. И ако чатботовете не са конструирани както трябва, това може да създаде неприятно усещане в кандидата и в рекрутъра.
Джо казва: “Един прост бот може да бъде готов и да заработи за няколко часа, но отнема седмици, за да бъде бъде направен както трябва и месеци, за да се усъвършенства. И, разбира се, грижата за него е постоянна. Ботовете в сферата на HR-а повишавават скоростта за попълване на позициите и понижаване на разходите. Същевремнно те увеличават професионалното време на хората. Определено инвестирането в тях е оправдано.”
Регулирането на поведението на чатботовете може да помогне не само за даването на приятно преживяване на потребителите. То гарантира представянето на посланията на бранда. И от гледна точка на търсещите работа, достъпът до програмата 24/7 и моменталният отговор е значителен напредък. Например, имейлите, които са зависими от човешка интеракция и които, в някои случаи, никога не получават отговор.
Обсъждайки гледната точка на кандидата, Джо обяснява: “Моменталният отговор и достъпност 24/7 на всяко устройство, ако е добре изграден, е скок напред. Нека сравним това с имейлите, които зависят от човешкия отговор (който понякога липсва). В крайна сметка работата с бот дава на кандидата известно ниво на контрол, което липсва при традиционния модел.”
Организации по целия свят вече използват чатботове по иновативен начин. Няма съмнение, че те могат да правят още много, особено когато става дума за подбор. Въпреки това, за да се използва пълния потенциал на чатботовете, организациите трябва да имат предвид няколко неща.
Джо обяснява: “Първо, ботовете не са “глупави хора”. Те са ботове. Това трябва да е ясно на потребителите, за да знаят какво да очакват и как да отговарят. Ботовете за подбор на персонал (за разлика от ботовете за обслужване на клиенти), сами ръководят разговора. Това предполага внимателен дизайн на диалога.”
Той добавя: “Второ, съществува изкушението да направиш бота наистина приятелски настроен и да отговаря на всякакви допълнителни въпроси, които си представяте, че кандидатът може да има. Това може да бъде направено, но изисква време и усилие. Предлагаме да започнете с нещо по-просто. Нека ботът да е приятелски настроен, но да ръководи процеса и да връща потребителя, когато той се отклони.”
Накрая, важно е да се направят много предварителни сесии, в които може да тръгне разговорът. Нужно е да се помисли за това преди програмата да бъде пусната. Една такава предварителна подготовка може да ви помогне да не изпускате главните си цели.
Източник: www.hrtechnologist.com
Прочетете още: Как чатботовете добавят стойност в подбора на персонал
Предимства и предизвикателства при използване на чатботове в подбора