Как технологиите променят HR индустрията

Как технологиите променят HR индустрията

Как технологиите променят HR индустрията – скорост, обективност и по-добри резултати

Почти всеки от нас е търсил работа, кандидатствал е, бил е на интервю. Съвсем скоро обаче всички тези познати неща ще съществуват под съвсем различна форма. Десетки технологични стартъпи работят, за да направят процеса на търсене и наемане на служители по-лесен, по-бърз, по-безпристрастен и почти напълно автоматизиран.

Тази трансформация е в съвсем ранен стадий, но вече е ясно забележима. Съвременните системи за машинно самообучение имат да извървят още много път. Обаче първите крачки вече са направени и пътят изглежда предначертан.

Изкуственият интелект и бъдещето на подбора

През 2018 година 43 стартъпа, които планират да създадат изкуствен интелект в помощ на откриването и наемането на таланти, са получили финансиране. Много и разнообразни са концепциите за това, в какви насоки може да са полезни те. Една от идеите е “интервюто” за работа да се провежда под формата на игра. Докато кандидатът играе, компютърът може да прецени, доколко той е съвместим с останалите членове на екипа.

Изкуственият интелект би могъл да търси подходящи кандидати. Дори да открива хора, които сами никога не биха предположили, че са подходящи за определени позиции. А контактът между служителя и програмата не приключва само с наемането. Той ще може да получава отговори на всичките си въпроси и да споделя всичките си притеснения по всяко време. Това е ниво на обгрижване, което никой HR отдел не би могъл да предложи. В допълнение, случаите на “прегряване” ще намалеят. Служителите ще бъдат по-доволни и по ефективни в работата си.

Изкуственият интелект в помощ на HR-а – първи стъпки

Инвеститорите вече виждат ползите от създаването и внедряването на изкуствения интелект в областта на човешките ресурси. Тази технология обаче все още е в много ранна степен на развитие.

Наскоро стана ясно, че Amazon са разработвали система на наемане на хора, ръководена от изкуствен интелект. Тя обаче е била прекратена, защото системата е започнала да дискриминира кандидатите по полов признак. Програмата, разглеждайки данни за технологичните компании през последните 10 години, е открила, че по-голямата част от заетите са мъже. От там е заключила, че мъжете са по-подходящи за работа в такива компании и е започнала да изключва всички кандидати жени.

Чатботовете и автоматизацията на подбора на персонал в България

Много компании обаче вече са започнали да автоматизират част от процесите, като въвеждат т.нар. чатботове. Това са софтуерни решения, които симулират разговор с човешко същество. Те се имплементират в социалните медии, в месинджъри и на корпоративния сайт, на пътеката на потенциалните кандидати.

За разлика от изкуственият интелект, чатботът не може да се учи сам. Той използва предварително зададени данни, за да отговаря на въпросите. Това дава на бизнеса възможност да контролира качеството и съдържанието на отговорите. Колкото повече варианти на възможните въпроси, които програмата може да получи, са й зададени, толкова по-лесно ще протичат разговорите с потребителите.
Това е изключително полезно в индустрии, които са свързани с много контакти с хора и отговаряне на едни и същи въпроси. Например човешките ресурси.

“Хорайзънс България” разработва H.bot – първия виртуален HR асистент. Той може да проведе интервю за работа, да елиминира кандидати, които не отговарят на зададените критерии, и да отговори на всички стандартно задавани въпроси.

Чатботът може да систематизира и категоризира получените данни, така че на HR специалистите да им е много по-лесно да продължат работата с кандидатите след това. Делегирането на тези времеемки задачи на чатбота дава възможност за по-ползотворно използване на работното време и по-добри резултати.

Системата позволява при нужда да се включи човек от персонала, който да помогне на програмата, когато се сблъсква с неочаквани въпроси. Това е част от процеса на „обучение“ на чатбота. Именно по този начин чатботът ще бъде подготвен за подобни ситуации следващия път.

Ползите от чатбота в HR

Като виртуален служител, чатботът работи 24 часа и може да се интегрира с множество платформи, апликации, CRM системи и друг софтуер. Поради това той може да извършва широк кръг задачи според нуждите на бизнеса за автоматизация на процеси, оптимизиране работата на персонала, оптимизиране и икономия на средства и ресурси, и подобряване комуникацията с клиентите.

Чатботът може да помогне на кандидата да попълни правилно своята апликация в удобно за него време и да отговори на въпросите му за позицията и фирмата, да го квалифицира според отговорите. В допълнение, той може да прати събраната информация за кандидата за разглеждане в отдел „Човешки ресурси“, да запише ден и час за интервю, да подаде обратна връзка на кандидата, да помогне с онбординга и дори с базовия тренинг на новия служител.

За това дали чатботът е ефективен в сферата на HR говорят статистиките на компании, които вече са го внедрили. Intel, Microsoft, Overstock, IKEA, IBS и други. L’Oreal споделят, че в техния отдел „Човешки ресурси“ работят 145 рикрутъра. До въвеждането на чатбота „Мия“ през 2016 те са преглеждали по 2 милиона резюмета годишно от 150 държави за да бъдат назначени 5,000 служители. Те са отделяли средно по 45 минути на резюме. Само за 6 месеца работа „Мия“ е икономисала на отдела в Лондон 45 работни дни човеко-врем.  Така и времето, което рикрутърите са отделяли на резюме е било сведено до 4-5 минути.

Чатботовете и изкуственият интелект – бъдещето, което вече започна

Дори на този ранен етап можем да видим, че бъдещето на управлението на човешките ресурси е неразривно свързано с технологиите. Изкуственият интелект и автоматизираните системи ще отменят човека в най-досадните аспекти от работата му. В замяна ще получим по-добро обслужване, по-добро преживяване и по-добри резултати от труда си.

Изпратете ни запитване за Чатбот