+359 2 963 43 23
Следвайте ни
ТЕНДЕНЦИИ НА РАБОТНОТО МЯСТО

ТЕНДЕНЦИИ НА РАБОТНОТО МЯСТО

Тенденции на работното място, от които HR-ите не бива да се страхуват

В интернет има много статии за тенденции в човешките ресурси през 2018 година. Но на мен тези неща не ми изглеждат като прогнози. Те вече са тук и се случват. През следващите години просто ще станат по-очевидни.

За всички тези тенденции, точно HR-ите са хората, които трябва да кажат: „Как да внедря това в моята организация? Как да го представя на висшестоящите? Как да се преборя с бариерата на „Досега си го правихме по този начин?“
Концепциите, които следват, са най-напредничавите за работното място и процес. Но тяхното място не е само в компании като Apple, Amazon и Google. Можете да ги приложите във всякакъв тип работа, защото са свързани с управлението на хора, а не със специфична индустрия.

Ето три области, в които HR-ите могат да подобрят компаниите си.

1. Дистанционна работа и временна заетост (gig economy)

Напредналите компании вече откриват положителните страни на т.нар gig economy, при която се търсят независими специалисти за конкретна задача и за определен срок от време, вместо да наемат такива за постоянно.
HR-ите трябва да превъзмогнат идеята, че да откриват таланти означава да наемат служители.
Кой го е грижа, дали човекът седи на бюро под вашия покрив или е на три часови зони разстояние? Кой се интересува, дали човекът работи от 9 до 5? Правилният човек си е правилен човек. Той има подходящите умения за работата, която трябва да ви се свърши.

HR-ите имат проблем с тази идея, защото се притесняват от липсата на контрол. Чудят се какво ще правят, ако човекът не си свърши работата навреме и как биха могли да го държат отговорен.

Но отношенията между компанията и временно наетия човек всъщност са по-прости от отношенията между работодателя и постоянно наетия служител. Няма нужда от предупреждение за уволнение, няма нужда от допълнителни курсове за повишаване на квалификацията. Ако този човек не свърши работата, просто намирате някой, който ще го направи.
Ние вече знаем, че младите са добре запознати с технологиите и много по-независими. Ако им бъде позволено да използват способностите си и да вършат добра работа за компанията дистанционно, това ще промени всичко.
Напредналите компании вече го правят. Единственото нещо, което пречи това да стане, е разпространената практика и нежеланието на HR-ите да го приемат.
Запомнете – плащате на хората, за да си вършат работата, а не да седят на стол и да си клатят краката, докато свърши работният ден.
С много малки изключения, мисля че всичко се свежда до склонността на HR-ите да обмислят и други модели на работа.

Дистанционната работа и гъвкавото работно време вече са тук, така че нека ги приемем, за да подобрим компаниите си.

2. Повишаване на квалификацията на служителите (upskilling)

Upskilling е нов термин, който започвам да срещам навсякъде. Това е идеята да даваш на служителите си допълнителните умения, чрез които те ще могат да работят за доброто на организацията.
Има хиляди статии онлайн от хора, които се оплакват, че не могат да намерят талантливи работници. Но нали в момента имате хора, които работят добре за вас? Защо не ги обучите? Защо не им помогнете да се качат на по-високо стъпало? Инвестирайте в хората, които вече имате, за да им дадете уменията, които са им (а и на вас) нужни.

Проблемът пред HR-ите е, че обикновено приемат тези обучения като групови занимания. Груповото обучение има приложение в някои случаи, но общо взето модата му отминава.

Фокусът тук е индивидуалното управление на таланти. От какво се нуждае Анджела? Какви умения са й необходими, за да изпълни целите си и да бъде от полза за компанията? Как да персонализираме програмата за обучение, така че да постигнем целите си?
Защо това не се разбира в HR средите? От една страна, защото изисква повече работа. Обикновеният HR би предпочел да остави цялата група в една стая. Там хората да бъдат обучават за около час и след това да отметне тази графа. Със скоростта, с която се развива днешният бизнес, този вид обучение вече не работи.
Има и няколко изключения, разбира се. Например, утре цял ден ще водя семинар за сексуалния тормоз. Това не е индивидуално обучение, така че е добре всички участници да са заедно. Но това не важи за кариерното развитие. За да е ефективно, трябва да знаете, какви са кариерните цели на служителите ви. Така ще изработите програма, която да им даде уменията, от които и компанията се нуждае.

3. Овластете служителите си

Виждаме все повече хора, които се грижат за бранда и организационната си култура. Напредналите компании започнаха да използват онлайн инструменти за работа, за да могат служителите им да вършат различни неща, когато им е удобно. Компаниите могат да създадат индивидуални планове за кариерно развитие, но това не означава, че трябва да осигурят цялото съдържание. Служителите могат да използват времето си на работа или вкъщи, за да карат онлайн курсове или уебинари.
Днешната технология позволява такава степен на сътрудничество. Има толкова много добри приложения, които позволяват на хората да работят по различни проекти от различни часови зони.

Идеята, че за да се случват нещата, хората трябва да са лице в лице, вече е остаряла. В този смисъл някои компании използват подход, наречен „геймификация“, който превръща бизнеса в игра.

Замислете се какво се случва, когато отидете в магазина. Какво е първото нещо, което ви пита касиерката? Дали имате бонус карта, нали?
Ако имате, може да я използвате, за да спестите. Това е страхотно за клиента. Но защо да го прави компанията, ако ще й коства пари?
Всъщност така се следи поведението на потребителите. Разбират какви продукти и в какви количества сте си купили. Цялата информация, която се получава, може да бъде от полза за HR, ако са готови да я приемем.
Как да въведем тази игрова култура, с която младите са свикнали в собствените си компании? Как да я използваме, за да разрешим истински бизнес проблеми? Създаването на такава култура и бранд изисква наемането на най-талантливите и най-умните.
Какви мислите за тези идеи? Вашата компания позволява ли въвеждането им?

Автор: Ед Кроу
Източник: www.forbes.com