Пандемията COVID-19 насърчи много бизнеси да се адаптират към нов начин на работа. Все повече фирми работят от разстояние, по различен график и с промени в персонала. Обаче могат ли тези промени да се превърнат в дългосрочни промени в начина, по който правим бизнес? Тъй като доста от корекциите, които работодателите правят, са в съответствие със съществуващите тенденции на работното място, разумно е да очакваме, че COVID-19 може трайно да промени начина ни на работа. Ето как.
Някога гъвкавостта на работата беше „женски проблем“, особено за работещите майки. Днес този въпрос е в началото на списъка на изискванията на поколенията на Милениълите и Z, когато обмислят смяна на работата. Хората все повече желаят гъвкавост на работното място. Тя им позволява да живеят по-задълбочен живот, като имат по-голям контрол върху работата, семейството, свободното време, връзките и дейностите си. Гъвкавостта също е добра и за компаниите. Тя е свързана с положителни резултати от работата като привличане и задържане на таланти, засилена организационна ангажираност и изпълнение на работата. Гъвкавостта също е добра и за обществото. Това дава възможност на децата да развият по-пълноценни отношения с двамата родители, по-специално с бащите, като позволява на мъжете да бъдат по-ангажирани в грижите.
Неотдавнашно проучване на Gallup разкри, че 62% от заетите възрастни в САЩ са работили от вкъщи по време на пандемията. Въпреки че това е драматична промяна в начина, по който много работодатели правят бизнес, увеличаването на отдалечената работа е в съответствие със съществуващите тенденции на работното място.
От 2005 до 2017 г. броят на отдалечените служители в САЩ се е увеличил със 157%. Тенденцията може да продължи дори след отварянето на бизнеса, след като работодателите осъзнаха колко работни места могат да бъдат изпълнявани от дома. Същото проучване на Gallup установи, че трима от петима американски работници, които са работили от вкъщи по време на пандемията, биха искали да продължат да работят от вкъщи, след като бъдат премахнати ограниченията. Бизнесът може да открие, че може да спести от разходи за офис площи, като остави служителите да работят отдалечено или в смесен вариант – работа от офиса и от вкъщи.
Наличието на гъвкавост при работа от вкъщи е чудесна възможност за всички работници, но би могло да бъде особено полезно за приобщаване на работните места за служиели с увреждания. В проучване Workplace 2020 на Guardian се установи, че докато 70% от работещите с увреждания искат да работят, само 18% са имали възможност преди пандемията. Превръщането на дистанционната работа в постоянен режим за служителите може драстично да увеличи броя на работните места, отворени за работници с увреждания.
Балансът между професионалния и личния живот е по-важен от всякога, тъй като толкова много родители жонглират с натоварването си с родителска грижа за деца. Работодателите, които могат да позволят на родителите да работят от вкъщи, да работят по гъвкави графици или да намерят по друг начин правилния баланс между грижите и работата, сега могат да видят ползата от предлагането на повече гъвкавост на служителите в бъдеще. Това може да бъде особено полезно за родители, които се борят да платят грижи за деца или които имат ограничени възможности за грижи за деца, както и за болногледачи, които се грижат за болни или за членове на семейството с с увреждания.
Полагащите грижи са по-склонни да оценяват гъвкавостта и подобрения баланс между професионалния и личния живот като „много важни“, отколкото служителите, без отговорности за полагане на грижи. Трима на всеки пет самотни родители искат гъвкави графици или възможности за работа на разстояние.
Лизингът на служители или лизингът на персонал е услуга, при която едно предприятие (често агенция за временна заетост) дава под наем служители на друг работодател за определен период от време или за конкретна задача. Работодателят е субектът, който инициира наемането на служители и за наемането на служители е необходимо писмено съгласие на служителя.
Най-често говорим за лизинг на служители в контекста на агенция за лизинг на персонал. Служител, нает от агенция за лизинг, изпълнява работа за конкретен работодател, потребител на услугата, въз основа на трудов договор, който може да е временен или постоянен. В този случай имаме работа с тристранно трудово правоотношение, страни, по което са: агенцията за лизинг / подбор на персонал, Работодателят-потребител и Временният служител.
В случай на временна работа, за разлика от случаите на лизинг на служители между две предприятия без участието на лизинговата компания, процесите за набиране и наемане на работа са отговорност на агенцията, с която компанията е подписала договор за лизинг на служител.
Услугата лизинг на персонал е идеална за отрасли с висока сезонност, както и по време на неочаквано нарастване на търсенето, когато голям брой служители трябва да бъдат наети за кратък период от време, или по време на кризи (като днешната пандемия), когатое необходимо бързо намаляване на разходите.
Подобна заетост ви позволява да реагирате по-гъвкаво и бързо на променящите се тенденции в икономиката.
От гледна точка на Работодателя-потребител на услугата, наемането на временни служители позволява оптимизиране на бюджета и намаляване на постоянните разходи, свързани със заетостта. Фирма, използваща услуги за лизинг на персонал, плаща директно на агенцията по лизинг на персонал еднократна месечна такса или за действително отработените човекочасове при фиксирана часова ставка. Агенцията за лизинг поема всички разходи, свързани с подбора, наемането и трудовото устройство на служители, а работодателят-потребител получава една фактура за услугата по лизинг на персонал.
Професионалният екип на Хоризонс България ще наеме хората и ще ги отдаде под наем на вашия бизнес. Фирмата ни е лицензирана компания за услуги по лизинг на персонал съгласно последните промени в Кодекса на труда и притежава лиценз за Агенция за временна наемане на персонал.
Ние ще се погрижим за документи, социални плащания и институции – Вие ще ни платите заплатата, ценните книжа и комисионната ни като една сума.
Спестете времето си за важните бизнес въпроси и ни се обадете, за да научим повече за услугата Лизинг на персонал в България и как вашият бизнес може да се възползва от това!
Въпреки че никой не може да предположи кога Covid-19 ще се разсее, това не е първата или последната глобална криза. Така че нека приемем гъвкавостта (като работа от вкъщи, гъвкаво работно време и лизинг на персонал). Нека започнем с правилния начин на мислене, за да отговорим на нарастващото търсене на по-младата работна сила, докато се подготвяме по-добре за нестабилно и несигурно бъдеще. Работодателите могат да използват наученото от този опит, за да създадат по-приобщаващи, съпричастни и подкрепящи работни места за всички служители и да бъдат по-добре подготвени да преодолеят бъдещи смущения в начина, по който работим.
Източници: https://hospitalityinsights.ehl.edu/
https://www.guardianlife.com/
Снимка: Freepik