Как онбординг процесът може да превърне компанията ви в мечтания работодател?

Как онбординг процесът може да превърне компанията ви в мечтания работодател?

Онбординг – защо е толкова важно да го направим както трябва?

Несъмнено онбордингът е може би най-важната стъпка в целия жизнен цикъл на служителите поради две причини:

  • Компаниите със структуриран и стандартизиран процес на онбординг достигат до 54% по-висока ангажираност и продуктивност от страна на новодошлите си служители.
    Когато липсва такъв процес около 25% от новодошлите служители напускат компанията, за която работят в първите 12 месеца, а разходите при такъв случай се равняват на двугодишна заплата.
  • Компаниите, които подхождат професионално към тази стъпка получават по-бързо време за изпълнение, увеличават процента на задържане на служители, както и забелязват по-голяма мотивация, ангажираност, и продуктивност. Стресът и броят на взетите болнични дни намалява, а компанията съумява да изгради по-добра репутация за себе си.

Непредвидими обстоятелства, как да процедираме?

Ситуацията, в която се намираме в момента ни предизвиква да се обърнем към кретивността и иновативността си. Надали сме обмисляли как да наемаме нови кадри по време на пандемия преди, но сега ни се налага. Както всичко останало, така и този процес не бива да бъде неглижиран, а напротив – приоритизиран (в тази ситуация, статистиката горе важи с пълни сили). За да бъде успешен онбординг процесът от разстояние, ще ви се наложи да излезете от зоната си на комфорт и да действате по по-различен начин от досегашния.

Ето и три основни съвета, които ще ви помогнат да започнете онбординг процеса:

  • Комуникирайте със служителя и бъдете на разположение за всякакви въпроси.

Всеки нов служител има нужда от насоки през първите дни на новото си работно място, най-вече за да се ориентира добре в системите и в начина на работа. Когато това трябва да се случва от разстояние комуникацията придобива още по-голямо значение. Направете процеса интерактивен, подгответе списък с лесни задачи, които да бъдат отметнати през първите дни, и обърнете нужното внимание на това как се справя и как се чувства вашият нов служител на края на първата седмица.

  • Обратната връзка е от огромно значение, не само за вас, но и за новидошлия, тъй като това е начинът часовниците да бъдат сверени най-точно.

Имайте предвид, че всеки човек е различен и следователно има нужда от индивидуален подход. Обратната връзка може да бъде много полезна при онбординг процеса, особено в сегашната ситуация. Нужно е да останете гъвкави в подхода си и да сте готови за промени в него.

  • Социализацията и опознаването на колеги може да се стори като не лека задача, но това не е точно така.

Пандемията ни взе много, и усложни живота ни, но в същото време отвори вратата на по-човешките отношения на работното място. Всички разбрахме, че Ваня от Човешки Ресурси има страхотни деца, който обаче са доста шумни, Георги от отдел Продажби обича да пие кафето си в чаши с коледни мотиви…целогодишно, а пък Константин от ИТ е доста по-разговорлив от обикновено в комфорта на пижамата си. За да може и новодошлите да разберат за всичко това добре ще е да бъдат организирани индивидуални онлайн срещи с всеки член на екипа – това може да се случи преди работа, в обедната почивка, или като пауза между задачите за деня. Най-продуктивно би било, ако бъде назначен съвместен проект, над който новият служител да работи с някои от колегите си.

Винаги има кой да помогне

Онбордингът несъсмнено отнема време, но помнете, че положените усилия създават високи резултати. Ако все пак не сте сигурни как да постъпите или нямате времето, то най-добре да назначите консултант, който има тясни познания в сферата.

Автор: Лиляна Христова

Лиляна Христова е консултант в сферата на корпоративните обучения и развитието на служители. Завършила е бакалавър “Международни Отношения” и магистърска степен “Бизнес Психология” в Лондон. Там е била и „онбординг“ консултант в компания за подбор на персонал.

Тази година решава да започне да работи самостоятелно, и да се прибере в България за по-дълго. Интересите ѝ са главно свързани с психология на междуличностните отношения в работна среда, мотивация и ангажираност на служители, както и на тяхното професионално и лично развитие.

Снимка: Freepik.com

Свържете се с нас