Според Дейл Карнеги има само един начин да накарате някого да извърши нещо и той е като събудите у него желание да го направи.
За съжаление, все още се срещат мениджъри, които възприемат служителите си само като средство за постигане целите на компанията, а не като личности със собствени интереси и желания. Този подход е грешен и изключително демотивиращ в дългосрочен план.
Живеем в ерата на дигитализацията и автоматизацията, но човешкият фактор не може и не бива да бъде пренебрегван. Хората управляват всички ресурси на компанията – финанси, технологии, информация. Те произвеждат продуктите, планират и организират работния процес и от тях зависи развитието на бизнеса. Затова трябва да се чувстват щастливи и мотивирани на работното място.
В последните години интересът към техниките за мотивация расте, тъй като те са сред основните предпоставки за бърз и дълготраен организационен успех. Втората причина за интереса към мотивацията е, че тя е различна при всеки човек. За някои добрите финансови условия и допълнителни придобивки са най-важни. За други – възможността за личностно и професионално развитие, а за трети водеща е работната атмосфера, отношенията с колегите и това да се чувстват оценявани.
Това се постига посредством открита комуникация, изграждане на стимулираща работна атмосфера и вслушване в идеите на екипа. Етиката и доверието в междуличностните отношения са ключови за успеха на един бизнес.
Много кандидати споделят по време на интервютата, че най-голямото им желание е да усещат, че работата, която вършат се оценява и е смислена. Необходимо е мениджърите да гледат на служителите като на партньори в бизнеса. Нужно е да се вслушват в мнението им и да им гласуват доверие чрез даването на по-сложни задачи.
Професията е ценностен свят. Тя ни дава престиж, средства за съществуване, социална среда, самоуважение и т.н. Поддържането на тази ценност посредством различни форми на обучения, допълнителна квалификация, кариерно развитие са силни мотиватори. Те могат ефективно да бъдат използвани за задържане на служителите в компанията.
Всяка професия има своите тънкости, за овладяването на които са необходими специфични знания и умения. Инвестицията в обучения е печеливша стратегия, тъй като едновременно повишава квалификацията на служителите и спомага за изграждането на публичния образ на компанията като добър работодател. Научаването и прилагането на най-новите тенденции и продукти има позитивен ефект върху резултатите на компанията. Обученията помагат и за преодоляване на т.нар. boreout синдром, който се характеризира с еднообразие и скука на работното място и е основна причина за демотивация. Придобиването на нови професионални умения внася разнообразие в работата и генерира нови идеи.
Практиката ми показва, че в голям процент от случаите, особено когато става дума за служители на високи мениджърски позиции, възнаграждението не е водещ мотиватор. Много по-съществено значение имат фактори като възможности за лично усъвършенстване и надграждане на уменията, работната среда и екипа, както и спецификите на ролята. При по-ниски позиции се наблюдава обратната тенденция – мотивацията в много по-голяма степен е обвързана със заплащането.
В днешно време, за да мотивират служителите си, все повече работодатели залагат и на допълнителните социални придобивки. Най-добрият вариант е компанията да разполага с комплексен бонусен пакет, който да варира спрямо индивидуалните нужди на служителя.
Хората имат нужда от добри условия на труд, за да бъдат продуктивни. От значение са както чисто битовите условия в офиса, така и отношенията в екипа. Интригите и междуличностните конфликти трябва да бъдат разрешавани своевременно. Изграждането на приятелски отношения се стимулира като се организират различни игри, тиймбилдинги и се насърчава общуването извън офиса.
Доволните служители са мотивирани да се справят с професионалните предизвикателства като дават всичко от себе си, а това означава щастливи и лоялни клиенти. Компаниите използват комбинации от различни техники, за да мотивират хората. Все повече се набляга на “човешкото” в отношенията в офиса и на инвестицията в развитието на служителите – ключови фактори за задържането на персонала и успешното развитие на фирмите.
Автор: Милена Гьошева, Key Accounts Project Manager