Трудно е да се прогнозира бъдещето на работния ден за дълъг период напред, но все пак съществуват някои тенденции и възможности, които могат да се предвидят. Те ни подсказват, че работният ден след 10 години вероятно ще изглежда по съвсем друг начин поради различни фактори, сред които:
Пандемията от COVID-19 ускори процесите на приемане на работата от разстояние и вероятно това ще остане основният модел на работа и в бъдеще. Всички компании, в които работата го позволява, ще въведат дистанционни или хибридни модели, които предлагат на служителите по-голяма гъвкавост по отношение на мястото и времето, в което работят. Възможностите за работа от различни места и по различно време ще се разширят, като концепцията за традиционния 8 часов работен ден в офиса ще изчезне в голяма степен. Възможно е в бъдеще служителите да предпочитат да работят на свободна практика или с временни договори, пред традиционната заетост. Платформите за дистанционна работа също ще се развият, а с това възможностите за виртуални срещи и сътрудничество ще се подобрят значително.
Разширяващата се употреба на роботизация, автоматизация и интеграция на изкуствен интелект ще промени множество аспекти от работната среда. Много от рутинните дейности ще бъдат автоматизирани, за сметка на време и ресурси за по-творческа и стратегическа работа. Автоматизацията и изкуственият интелект ще преобразяват различните индустрии, а служителите ще трябва да се адаптират, като развиват умения в области, където хората имат по-голямо предимство пред машините, като креативност, емоционална интелигентност, стратегическо мислене и разрешаване на сложни проблеми.
Необходимостта от непрекъснато обучение, квалификация и преквалификация ще се увеличи. Поради скоростното развитие на технологиите и промяната на индустриите, непрекъснатото обучение ще се превърне в абсолютна норма. Служителите ще трябва постоянно да усъвършенстват своите умения и да се квалифицират допълнително, за да останат конкурентноспособни в своите области на развитие. Работодателите, от своя страна, ще предоставят повече възможности за обучения и професионално развитие, за да задържат най-добрите таланти.
Това е тенденция, която вече се наблюдава в по-големите компании. В бъдеще, благополучието на служителите ще се превърне в приоритет на всяка компания, която осъзнава неговата важност за производителността и задържането на служителите. Това може да включва инициативи и обучения за психическо и физическо здраве, заедно с програми, насърчаващи баланса между работа и личен живот.
Според различни теории, някои професии са застрашени от изчезване в бъдеще, поради бързото навлизане на ИИ и автоматизацията. Това са професии като рецепционисти, обслужване на клиенти, касиери, банкови служители, преводачи и дори счетоводители. Дори и да не изчезнат напълно, тези професии ще претърпят промяна, като служителите ще трябва да работят заедно със системи за изкуствен интелект за подобряване на производителността и ефективността. Придобиването на нови умения ще бъде от съществено значение за хората, упражняващи тези професии и засегнати от тези промени.
Всичко това се предвижда да доведе до динамичен, но и по-гъвкав работен ден, в който технологиите ще служат като инструмент за подпомагане на хората в тяхната работа, без да ги заместват напълно. Тези процеси ще променят и изискванията към служителите, които ще трябва да развиват и подобряват следните умения:
Емоционалната интелигентност е изключително важна за изграждането на здрави отношения с колеги и клиенти. Добрата комуникация, емпатията, критичното мислене при изправяне пред предизвикателства и разрешаването на конфликти са сред уменията, които не могат да бъдат автоматизирани и ще бъдат все по-ценени.
В бъдеще все повече ще се търсят хора, които могат да мислят творчески, извън стандартите и които умеят да генерират нови идеи. Тези качества ще бъдат ценени, защото бизнесите ще изискват нови и различни подходи при разрешаване на възникващите проблеми.
Способността за бързо приспособяване към промените ще бъде от съществено значение в бързо развиващата се работна среда. Служителите ще трябва да се чувстват комфортно с непрекъснатите промени и да бъдат готови да учат нови умения, или дори да се преквалифицират, ако е необходимо.
При дистанционните и хибридни модели на работа, в които хората трябва да работят на разстояние едни от други, силно развитите умения за сътрудничество и комуникация ще бъдат от съществено значение за ефективността на екипната работа.
Владеенето на дигитални инструменти и технологии ще бъде от съществено значение за всички индустрии. Това включва познаване на платформите за сътрудничество, инструментите за анализ на данни и новите технологии като изкуствен интелект и блокчейн.
ИЗПРАТЕТЕ ЗАПИТВАНЕ ЗА
ПОДБОР НА ПЕРСОНАЛ И HR КОНСУЛТАНТСКИ УСЛУГИ