Не е изненадващо, че сферата често привлича идеалисти със зорък поглед – хора, които търсят работа, ориентирана към мисия и кариера с благороден характер.
Един началник е направил пропуск отнoсно подчинен, а Изпълнителният директор на компанията иска той да бъде уволнен, за да „оправи“ ситуацията. Служителят многократно прави хомофобски, расистки или сексистки забележки на колегите си, но компанията смята, че въпросният е от решаващо значение за функционирането на екипа по продажбите и му отправя само предупреждение. Фирменият морал е нарушен и оплакванията се появяват в онлайн сайтове като Glassdoor, така че HR е натоварен с „подобряването“ на рейтинга на компанията. Служителят с добро представяне нееднократно получава лоши ревюта за ефективността и това подготвя достоверността на уволнението му.
Всички тези примери са хипотетични, но те са архетипи на почти ежедневните новини за злоупотреби на HR отдели, които сега са често срещани по целия свят. Оригиналното мемо на Сюзън Фоулер относно Uber имаше за цел да сложи началото на оповестяването на проблемите на работното място, пред които са изправени жените в повечето случаи. В статията „HR“ е спомената седемнадесет пъти. По това време HR отделът на Uber е с много лоша репутация и информацията за поведението му със сигурност е излязла вън от компанията.
Точно когато се засили вниманието върху сексуалния тормоз и други въпроси, доверието в HR отдела и всъщност във всички изпълнителни екипи на компании достигна своя минимум. Барометърт на Еделман Тръст, който изследва доверието в компании, хора и институции в продължение на почти двадесет години, е установил, че мнозинството от служителите не вярват на ръководството на компанията, дори и по-лошо – по-малко от една четвърт не вярват, че техният Главен изпълнителен директор е етичен. Тъй като доверието е намаляло, между персонала възникват сложни ситуации.
По-скоро той е важен компонент на правната стратегия на компанията в посока да документира и смекчава евентуалните съдебни дела, които могат да възникнат от нейните служители или някой друг, който може да взаимодейства с фирмата. Понякога тази мисия може да се приведе в съответствие с комфорта: HR може да смекчи сблъсъка между двама колеги, за да предотврати правните проблеми, както и да направи работното място по-добро.
Служителите, които преди бяха небрежни във взаимодействието си с HR , сега вече няма да се обърнат към тях, а ще търсят алтернативни варианти за съвет. Днес има нарастващ набор от нови приложения и услуги, даващи информация, което позволява на служителите да се защитават права си.