Работодателската марка се свързва с репутацията и имиджа на дадена компания като работодател, начинът, по който се възприема вътрешно от служителите и начинът, по който се възприема външно от търсещите работа, клиентите и другите заинтересовани страни. Работодателската марка отразява ценностите на компанията, културата, работната среда и общия опит на служителите. Силната работодателска марка е това, което помага на компаниите да привличат и задържат таланти, да повишават ангажираността на служителите и да се отличават от конкуренцията. Основни компоненти на работодателската марка са:
Културата е съвкупността от споделени ценности, поведение и вярвания, които определят начина, по който работят хората в дадена компания. Културата включва още стила на лидерство, комуникацията, процесите при вземане на решения и сътрудничеството. Положителната и включваща култура често е в основата на изграждането на силна работодателска марка.
EVP се нарича наборът от възнаграждения и други облаги, които компанията предлага на служителите в замяна на техните умения, способности и опит. Това включва освен възнаграждения, различни социални и корпоративни придобивки, така и възможности за кариерно развитие, баланс между работа и личен живот, ценности на компанията. С други думи, EVP трябва да отговаря на въпроса: „Защо хората трябва да изберат тази компания за свое работно място?“
Работната среда отразява Физическите, емоционални и социални условия, при които работят служителите. Добрата работна среда насърчава здравето, благополучието, сътрудничеството и продуктивността на работещите.
Начинът, по който лидерите ръководят, ангажират и комуникират със служителите, се отразява силно върху работодателската марка. Прозрачното и емоционално интелигентно лидерство е фактор, който укрепва работодателската марка.
Предлагането на възможности за кариерно развитие, непрекъснато обучение и програми за развитие на уменията допринасят за привлекателна работодателска марка. Талантите избират компании, в които могат да растат и развиват своите умения.
Признанието на служителите, под формата на бонуси или други облаги, създават чувство за стойност. Справедливите възнаграждения играят съществена роля в изграждането на работодателската марка.
Компания, която осигурява усещане за стабилност на работата, прозрачност в трудни моменти (например при съкращения или икономически спад) и перспективи за растеж в добри моменти, може да повлияе положително на задържането на служителите и привличането на нови таланти.
Защо значението на работодателската марка е толкова голямо?
– за привличане на таланти – силната работодателска марка прави една компания по-привлекателна за търсещите работа.
– за задържане на служителите – компаниите със силна работодателска марка имат по-високи нива на задържане на служителите.
– за повишаване на ангажираността на служителите – служителите, които чувстват силна връзка с марката на работодателя, са по-ангажирани и мотивирани.
– за по-голяма ефективност на разходите – компаниите със силна работодателска марка имат по-малко разходи за наемане на персонал и реклама.
– за поддържане на добра репутация – силната работодателската марка помага на компаниите да поддържат положителен публичен имидж.
– за по-добри бизнес резултати – силната работодателска марка влияе на цялостния успех на бизнеса. Ангажираните служители предоставят по-добро обслужване, което води до по-висока удовлетвореност на клиентите, по-силни взаимоотношения и повишена рентабилност.
Могат да бъдат използвани различни начини за изграждане и подобряване на работодателската марка. Едни от тях са включване на служителите като посланици на марката. Те могат да бъдат насърчавани да споделят положителните си преживявания чрез социални мрежи и блогове на компанията. Служителите често имат по-голямо влияние от корпоративните послания, което прави техния глас мощен инструмент за работодателската марка. Използването на платформи като Linkedin, могат да покажат повече от културата на компанията, да разкажат различни истории на служителите, както и за постиженията им. Активното и позитивно присъствие в социалните медии може да привлече търсещите работа и да създаде ангажираност.
При изграждането на работодателски бранд компаниите могат да срещнат и някои предизвикателства.
– баланс между реалност и прекалено идеализиране – компаниите трябва да избягват представянето на идеализиран образ, който не съответства на реалността. Твърде големите обещания и недостатъчното им изпълнение могат да навредят на доверието и имиджа.
– адаптиране към променящите се изисквания на служителите – новите поколения служители имат различни очаквания. Те приоритизират целта, гъвкавостта и баланса между работа и личен живот повече от предходните поколения.
– управление при кризи – по време на кризи, като икономически спадове например, поддържането на позитивен работодателски бранд може да бъде доста трудно. Компаниите трябва да се справят с тези ситуации с прозрачност и емпатия.
Изграждането на работодателска марка не е еднократен процес. Ефектът на процеса се следи чрез регулярни проучвания и обратна връзка от служителите. Непрекъснатото подобряване и адаптиране на стратегиите се прави в зависимост от динамиката на пазара на труда. Силната работодателска марка създава възприятие за компанията като иновативен и модерен работодател, което може да я направи предпочитано място за работа, което води до конкурентни предимства и дългосрочен успех.
ИЗПРАТЕТЕ ЗАЯВКА ЗА ПОДБОР НА ПЕРСОНАЛ И HR КОНСУЛТАНТСКИ УСЛУГИ