Предупредителните знаци, които ни помагат да видим зад маската на кандидата

Предупредителните знаци, които ни помагат да видим зад маската на кандидата

Когато наема нов служител, всеки работодател иска това да е най-подходящият такъв, както според неговите собствени представи, така и според целите и нуждите на компанията. Служителите от своя страна, също с цел да бъдат възможно най-привлекателни за работодателя, често представят образ, който знаят, че би се харесал или казано с други думи слагат „маската“ на перфектния кандидат. Това е естествено, тъй като хората се стремят да направят добро впечатление на интервю. Въпросът е как работодателят да надникне зад тази „маска“ и да разбере истинската същност на кандидата, за да направи правилен избор. Има някои предупредителни сигнали в поведението на кандидатите, на които трябва да се обърне особено внимание при интервю. Те показват, че кандидатите може да искат да прикрият факти от опита си, да заблудят в истинските си мотиви за кандидатстване или отвъд поведението им да прозира недостатъчна ангажираност и професионализъм.

.

Несъответствия в автобиографията

Когато отговорите на кандидата не съвпадат с информацията в неговата автобиография или дава уклончиви отговори на по-конкретни въпроси, това е знак, че той е склонен към лъжа, с цел да заблуди работодателя за реалния си опит и умения. Ако работодателят усети това и продължи да го притиска с въпроси, такъв кандидат реагира с видимо раздразнение и нежелание да споделя подробности и детайли. Пример: кандидатът твърди, че е заемал висока позиция, ръководил е хора и проекти, а в крайна сметка признава, че ролята му е била по-малка, когато е притиснат с множество допълнителни въпроси.

Проява на негативно отношение

Друг предупредителен сигнал е кандидат, които се поставя в ролята на жертва, говори така сякаш винаги е ощетен, прехвърля вината на другите и се оплаква от бившите си работодатели и колеги. Това показва липса на професионализъм и слаби умения за междуличностна комуникация. Подобно негативно отношение и непрестанно огорчение от нещо, може да бъде токсично и да се разпространи из целия екип, което би довело до влошаване на атмосферата и до конфликти в компанията.

Липса на достатъчен интерес

Липсата на ентусиазъм и интерес към работната позиция може да бъде знак, че кандидатът не е истински ангажиран с ролята, а просто търси по-високо възнаграждение или я възприема като временно решение. За това може да ни подскаже поведението на кандидат, който не задава въпроси за работата, културата на компанията и екипа, с който евентуално ще работи.

Честа смяна на работата, без разумни основания

Защо това да е проблем? Не е проблем да направиш промяна, проблем е, когато тя е твърде честа (например 4-5 пъти за три години). Това подсказва за липса на ангажираност или проблеми с адаптацията, особено ако няма разумно обяснение за това. Кандидати, които имат такъв модел на краткосрочни работни позиции, когато бъдат попитани, обикновено дават заучени или отбранителни отговори като: „Просто имах нужда от ново предизвикателство“ или „Имаше смяна на ръководството, с която не бях съгласен/на.“

Прекален фокус върху възнаграждения, облаги, привилегии

Кандидатът се интересува почти изцяло само от възнаграждения, бонуси, отпуски и всякакви други облаги. Не се задълбочава в разговори за отговорностите, очакванията, екипа и кариерното развитие в компанията. Това е знак, че този кандидат е фокусиран повече върху това, което може да получи от компанията, а не върху това с какво може да допринесе за развитието й.

Твърде големи изисквания за баланс между работа и личен живот

Кандидатът постоянно акцентира на нуждата от гъвкаво работно време и баланс, знаейки че към позицията има по-високи изисквания.  Балансът между работа и личен живот е важен, но прекаленият фокус върху него по време на интервю за позиция, която изисква значителна ангажираност, може да сигнализира за точно обратното. Не е добър знак да питаш за времето за ваканция и работата от вкъщи, преди да попиташ за отговорностите на самата работа.

Прекомерна самоувереност

Кандидати, които са твърде самоуверени и рекламират себе си с изказвания като: „Аз им бях най-добрият служител“ или „Винаги надминавам другите по резултати“, оставят впечатление по-скоро за арогантност и омаловажаване на ролята на другите хора в успехите на компанията.
Увереността в собствените възможности е страхотно качество, но прекаленото самочувствие може да сигнализира за проблем със смирението и приемането на обратна връзка, съвети и критика.

Своевременното разпознаване на тези сигнали може да помогне да се предотврати наемането на кандидат, който не е подходящ за ролята или културата на компанията, спестявайки време и ресурси в дългосрочен план. За целта трябва да се задават повече отворени въпроси. Такива въпроси предполагат по-дълги отговори и разкриват в по-голяма степен как мисли и реагира кандидатът. Важна е не само оценката на техническите умения, но и на социалните. Как човекът би постъпил в дадена ситуация, как се е справял с предизвикателства на предишното си работно място. Поведенческите въпроси разкриват много за характера и начина, по който един човек решава различни проблеми. Не на последно място трябва да се оцени и културната съвместимост. В интервюто могат да участват и други членове на екипа, защото разнообразните гледни точки ще помогнат да се види как кандидатът взаимодейства с различни хора и дали може да се впише в културата на компанията.

СВЪРЖЕТЕ СЕ С НАС ЗА HR УСЛУГИ И ПОДБОР НА ПЕРСОНАЛ ☎ 0886 83 71 81

ИЗПРАТЕТЕ ЗАЯВКА ЗА ПОДБОР НА ПЕРСОНАЛ И HR КОНСУЛТАНТСКИ УСЛУГИ

.