Дейвид Силвърман, предприемач, изпълнителен директор, автор и блогър в Harvard Business Review, казва следното: „Имам една основна философия във връзка с мотивационните писма: не се притеснявайте! По-добре недейте да ги премисляте, копирате и изпълвате с излишни детайли.“
От опита ни като консултанти и специалисти в областта на подбора на кадри, ние от Хорайзънс България ежедневно се сблъскваме с предизвикателството да разпознаем подходящите и мотивирани кандидати. В следващите редове споделяме нашите впечатления, съвети и препоръки по темата.
често получаваме този въпрос от кандидатите. Препоръчителният обем на мотивационното писмо е не повече от една страница. Колкото по-кратко и стегнато е то, толкова по-добре. Не пестете от качествено съдържание – важна е стойността на информацията, нека тя да целенасочена, а не общи приказки. Стремете се към изчистена и подредена структура. Тук с пълна сила важи и поговорката: три пъти мери, веднъж режи. В нашия случай – проверете написаното няколко пъти, преди да го финализирате и изпратите. Не забравяйте, че веднъж имате възможността да направите добро първо впечатление на бъдещия си работодател.
Препоръчваме ви да проучите и да се съобразите с културните специфики на компанията, в която кандидатствате – вземете предвид държавата, от която произхожда и какви са изискванията там при кандидатстване за работа.
Мотивационното писмо няма за цел да резюмира вашата автобиография или да я преразказва, а да заинтригува работодателя и да събуди интерес към вашето CV. Мотивационното писмо е вашето по-лично представяне. Обмислете добре как да обвържете професионалния си опит и умения с персоналните си качества и с приноса, който може да дадете на компанията. Това е, което очакват да чуят работодателите. Избягвайте фрази като: „Искам да се развивам в…“, „Искам да уча нови неща…“, „Искам да работя за компания…“. Тези изказвания говорят, че очаквате да „консумирате“, без да е ясно какво може да предложите.
Имайте предвид, че шаблоните се разпознават и не правят добро впечатление на специалистите по подбор. Пишете индивидуално мотивационно писмо, което да придружава всяка кандидатура. Сигурно това ви се струва трудоемко, но ако се постараете – резултатите ще бъдат на лице.
Една от най-често срещаните грешки е именно използването на такива шаблони. Избягвайте да преразказвате CV-то си – с такива писма се сблъскваме ежедневно и не привличат внимание. Не бъдете банални, бъдете креативни – така ще ви запомнят и вероятността да ви поканят на интервю е по-голяма.
Получавали сме мотивационни писма с несъответствие между съдържанието и кандидатурата. Например – кандидати, които не са проучили добре компанията и позицията, за която кандидатстват. Получава се разминаване и остава впечатление, че кандидатът не се интересува реално от позицията.
Проучете къде отивате на интервю, защото може да сте извикани през агенция за подбор. Може да се получи комична ситуация, когато кажете на интервюиращия, че много ще се радвате да сте част от техния екип, а вие сте ядрен физик. 😊
Ако нямате възможност или не ви се занимава, по-добре пропуснете тази стъпка. Не забравяйте – мотивационното писмо може да е в плюс към кандидатурата ви, но същевременно може и да е в ущърб.
Автори: Десислава Георгиева, Консултант подбор, Христина Иванова, Консултант човешки ресурси и Димитрина Димитрова, Специалист дигитален маркетинг