Успешното интервю – ключови стъпки за кандидата

Успешното интервю – ключови стъпки за кандидата

 

Как специалистите по подбор преценяват дали да ви поканят на интервю? Какво да направите, че да изпъкнете пред останалите кандидати и да им направите добро впечатление? Как да доведете до успешен край преговорите с потенциален работодател?
С удоволствие повдигам завесата пред някои от малките тайни от кухнята на специалистите. Ще ви помогна да видите кои са обичайните кандидатски „грехове“ през очите на професионалистите. Също ще разберете и за начините да превърнете интервюто в приятен и успешен процес.

ЧАСТ 1: ДОМАШНАТА РАБОТА или как да ни поканят на интервю

  • CV-то

Понастоящем има изобилие на ресурси, както онлайн, така и офлайн, които да ви помогнат да изготвите добро CV. Особено ако сте „новак“ в писането на CV-та не пестете усилията си. По-скоро инвестирайте време да се запознаете с различните модерни формати и подходи към, структурирането на CV, преди да го изпратите.

Изборът на определен модел зависи от вашият опит, културните различия на отделните страни (със снимка или без, с рождена дата или без). Разбира се и от сектора/индустрията, в която желаете да работите.

Ако сте на важен кръстопът или усещате, че не знаете как да подходите, или пък вече сте експериментирали с различни CV-та, но телефонът така й не звъни с покана за среща, най-разумно би било да потърсите услугите на професионалист. Той ще прегледа автобиографията ви и ще ви даде насоки как да я промените, за да бъде успешна и да си свърши работата. А именно да привлече вниманието на четящите я. Ако не можете да си позволите такава услуга, то поне потърсете мнението и съветите на приятел с по-дългогодишен професионален опит, който може да сподели опит в този аспект. Перфектният сценарий включва наемането на кариерен консултант или коуч, работата с който ще ви донесе много повече дългосрочни ползи от излъскването на CV-то.

  • Мотивационното писмо

Бързото и консуматорски ориентирано темпо на комуникациите в последните години, както и онлайн платформите за кандидатстване предизвикаха спорове по отношение важността и смисъла от употребата му изобщо.  Не забравяйте – мотивационното писмо е вашият пръв шанс да създадете лично впечатление и да се отличите сред масата кандидатстващи за дадена позиция. Именно чрез него може да заявите причините за интереса си към дадена възможност, да демонстрирате познания за компанията и бизнес сектора и да разясните връзката с вашият личен опит. Не на последно място и да подчертаете как потенциалният работодател би могъл да се възползва от опита и уменията ви, ако ви наеме. Но не забравяйте – дозата прави лекарството! Мотивационното писмо трябва да е стегнато, ясно и ЛИЧНО изготвено за конкретната възможност. Преразказването на биографията или използването на едно и също писмо за всички позиции и компании не работят за вас, а даже напротив. Не бъдете мързеливи – става въпрос за вашата собствена кариера и житейски път, всеки правилен ход може да бъде определящ.

ЧАСТ 2: ДЕНЯТ

Запомнете – от момента, в който влезете в сградата, до момента в който я напуснете – всичко е важно!

  • Маниерите

„Всеки, който срещнете по пътя си нагоре е важен“. Със сигурност сте чували тази фраза.
Навремето стартирах кариерата си като фронт-офис служител в голяма консултантска компания. Посрещах първа всички кандидати за интервю, провеждах т.нар. „лек разговор“ с тях и ги представях на съответния интервюиращ мениджър. И познайте какво – моят ръководител никога не пропускаше детайлно да се информира какви са моите първи впечатления за кандидата след всяка една среща.
Колкото и да сте фокусирани или дори за предстоящата среща, не забравяйте добрите маниери. Усмихвайте се, поздравявайте и контролирайте езика на тялото си, докато чакате. Не е необходимо да сте фамилиарни, поддържайте професионален, но човечен начин на комуникация.

  • Ръкуването

Колкото и просто да звучи, всеки добър рикрутър го отбелязва и знае, че то носи доста информация за вас (уверен/неуверен, потна длан/хладна, „умряла риба“/“менгеме“ ….) . Това, което ние търсим е нормално здраво, положително ръкостискане, особено, когато става дума за търговски позиции или такива, в които директния личният, убедителността и увереността контакт са водещи.

  • Бъдете активен и … слушайте активно

Вие сте тук, за да се представите, но и да получите отговори. Ето защо, имате всяко право и дори е желателно да бъдете активна страна в разговора. Не забравяйте същевременно да упражнявате и своите умения за активно слушане. Да „наддумвате“ събеседника си е голяма грешка. Обикновено специалистите по подбор са хора с прилично ниво на емоционална интелигентност и осъзнават кога кандидата се чувства неудобно или е нервен. Те обаче целят да наемат хора, които умеят да изслушват и да играят екипно за компанията. Ето защо, овладейте емоциите си, възползвайте се от възможността да почерпите допълнителна информация от езика на тялото на интервюиращия. Не се стремете на всяка цена да давате „правилния отговор“. Задайте своите въпроси също. От отговорите, които получите, имате нужда, за да формирате по-късно решението си за конкретната възможност.

  • „Сладко кученце търси собственик“ или „Великанско его“

И занимаващите се с подбор си имат ведомствен хумор, не се засягайте. Ясното послание е – калибрирайте представянето си по време на интервюто. Не сте тук, за да направите доволен интервюиращия, нито пък вие сте тук за да бъдете „обслужен“. Интервюто се провежда, за да могат участниците да получат отговори на въпросите си и да преценят имат ли достатъчно допирни точки да си партнират професионално. Добре е и двете страни да бъдат откровени и реалисти, доколкото е възможно. В края на този процес, всеки един от нас иска да знае ясно „да или не“ напред.
Съветът ми е – бъдете себе си, но НАЙ-ДОБРАТА и автентична версия на себе си. Говорете откровено за това какво знаете и можете и за сферите, в които все още имате нужда и планирате да се развивате. Интелигентните събеседници ще го оценят

  • „Вечната жертва или помогни си сам“

Да обвинявате бъдещия си бивш или вече бившия си работодател за това, къде се намирате днес в кариерата си, е автогол. Дори и все още да имате неприятен спомен от предходна работна ситуация. Това пак не е изчерпателен и добър отговор на класическия въпрос „защо искате да смените настоящата си работа?“

Вгледайте се в себе си, открийте и дискутирайте своите лична мотивация да търсите промяна. Надскочете конкретната ситуация или компания, мислете мащабно.

Ако погледнете дълбоко в себе си със сигурност ще осъзнаете, че всяко желание за промяна идва отвътре, от самите вас. Тя може да е продиктувана от вашият стремеж към повече шансове за професионално развитие. Или от по-добра организационна или корпоративна култура, от която искате да сте част, по-добър баланс между личния и работен живот и др. За каквото и да иде реч, тук нещата са винаги лични. Да си отговорите откровено и задълбочено на този въпрос ще добави стойност не само към конкретното интервю. Това ще ви помогне да имате повече яснота за кариерното си развитие като цяло.

ЧАСТ 3: ДЕНЯТ СЛЕД ТОВА

Направете нещо, което малцина правят – напишете последващо писмо (имейл). То може да съдържа просто кратка благодарност за отделеното време и възможността за разговор. Може пък да е по-подробен мейл, с който да потвърдите още веднъж мотивацията си за конкретната роля. Отново, нека подходът ви е личен – адресирайте писмото си конкретно към интервюиралия ви, споменете конкретен детайл от срещата, който счетете за удачен. Независимо дали сте се съгласили, че продължавате напред след интервюто, или пък не, този прост жест гради мост, по който може да минете и следващия път, когато пътищата ви с този човек или компания се засекат.

ЧАСТ 4 : ПО ОТНОШЕНИЕ НА ПАРИТЕ ИЛИ ОТНОШЕНИЕТО КЪМ ПАРИТЕ

Изберете Средния път – нито твърде рано, нито твърде късно, ни повече, ни по-малко.
Поздравления, ако сте стигнали до момента на конкретното работно предложение! Това означава, че сте се представили по възможно най-добрия начин дотук и сега е моментът, в който трябва да изтанцувате най-умело последните стъпки. Тази част от процеса на интервюиране изисква същевременно финес, търпение и реализъм.
Обичайно, кандидатът да постави директно въпроса с парите на масата, не се счита за приятна проактивност. Това е ход, който работодателят обича да изиграе първо. Бъдете спокойни – ако наистина ви искат на борд, предложението няма да закъснее.

Не разрешавайте на нетърпеливото кученце, споменато по-горе да излае някакво число, просто, за да се отърси от напрежението по чакането. Удържайте и напъните на егото да се надцени и така да постави внезапен неприятен край на преговорите.

В практиката си съм срещала доста хора (и особено жени!), които са готови да приемат предложение без никакви преговори, дори и вътрешно да не са удовлетворени от него. Базирайте очакванията си на реализъм и адекватните пазарни нива за съответната позиция и сектор. Не се фиксирайте в мисленето си върху една конкретна цифра, заплатата е само едно от измеренията на добрата кариерна възможност. Водете разговор с отсрещната страна, бъдете мъдри и не се опитвайте да гадаете плановете на компанията. Вместо това използвайте изпитания в коучинга подход на отворените въпроси и активното слушане, за да разберете финансовия обхват, а не конкретната цифра, която работодателят има наум.

В обобщение

Съсредоточете се върху това къде ще ви изведе приемането на едно предложение в по-дългосрочен план от 6-те месеца на финансова удовлетвореност (колкото е доказано, че „държи“ всяка промяна в заплащането) и позиционирайте желаното заплащане в зависимост от това.

Автор: Теодора Атанасова е Сертифициран Професионален Коуч в сферите life coaching, career and executive coaching и дългогодишен професионалист в областта на мениджмънт подбора и консултирането.

За връзка с нас