Какво представлява Employee Experience и защо е толкова важно?
Employee experience – аспекти и значение
Employee experience – EX бързо се утвърждава като основен фокус в съвременните HR стратегии. В съвременния свят човешките ресурси вече не са насочени основно към процеси като подбор, заплащане и съответствие с регулациите. Днес създаването на ангажираща, смислена и ориентирана към служителите работна среда е от решаващо значение за компаниите, които искат да привличат и задържат таланти, да повишават продуктивността и да постигат бизнес успехи.
1. Какво представлява Employee Experience?
EX представлява съвкупността от всички взаимодействия и допирни точки, които един служител има със своята компания – от наемането до напускането. То обхваща физическата работна среда, фирмената култура, както и инструментите и процесите, които служителите използват, за да изпълняват своите задължения. С други думи, съвкупността от преживявания, която всеки човек има в работата си – нейните качества и добавена стойност. Това играе все по-главна роля както в избора на работа, така и в решението дали да останем на нея. Понякога се използва и едно по-всеобхватно понятие employee journey, вместо experience, което означава, че се отдава значение не само на самото преживяване на служителя, а на всичко, което е включено в неговия “път” в дадена компания: процес на подбор, обучения, роля, израстване, отношения с останалите и със самата организация и много други. Ключовите компоненти на Employee Experience са:
- Културен аспект: Усещане за принадлежност, съгласуваност с фирмените ценности и цели.
- Технологичен аспект: Удобни и ефективни инструменти, системи и технологии.
- Физически аспект: Комфортна и функционална работна среда – независимо дали е в офис, хибридна или дистанционна. От значение е да има обособено пространство вътре в компанията, където служителите да се събират и да разговарят един с друг в неформална среда. Това, което може да направи една компания е да осъществи промени в пространството, ако няма такова – освобождаване на малко пространство за спонтанни срещи и неформални разговори, това може да помогне доста за работата. Добрият контакт между служителите води и до по-добра работа.
2. Защо Employee Experience е толкова важен аспект от процеса на работа?
- Привличане и задържане на таланти: Проучванията показват, че служителите остават по-дълго в компании, които приоритизират техните нужди и благосъстояние. Едно от най-трудните неща в момента е да се наемат и да се задържат служителите. Хората имат много повече възможности в момента – да работят и учат в чужбина, да се преквалифицират, да работят от вкъщи или пътувайки, да превърнат хобито си в бизнес. Това са промени, които са и технологични и социални, които налагат компаниите да предлагат по-добър, по-интересен, по-отличаващ се Employee Experience, за да могат да привличат добри кадри и да ги задържат.
- Повишена продуктивност: Ангажираните служители са по-мотивирани и иновативни, което повишава ефективността. Ангажираността се проявява в равняване на целите на компанията с индивидуалните цели и амбиции на служителите. Когато служителите са с усещане за смислена работа, това ги мотивира и амбицира, за да идват всеки ден с желание на работното място.
- По-добри бизнес резултати: Компаниите с добра EX стратегия постигат по-висока печалба, по-добро клиентско удовлетворение и стабилен растеж.
- Адаптация към хибридната работа: Гъвкавите условия на труд станаха особено важни след пандемията, а EX помага за изграждането на адаптивни и приобщаващи работни пространства.
3. Тенденции, които формират Employee experience:
- Хибридна и дистанционна работа: Служителите очакват гъвкавост и възможност за баланс между работа и личен живот.
- Фокус върху благосъстоянието: Психичното здраве и добрата работна среда са приоритет за съвременните компании.
- Дигитална трансформация: Модерните технологии подобряват начина, по който служителите взаимодействат с работната си среда.
- Промяна в очакванията на поколенията за работното място: Милениалите и поколението Z търсят смислена работа, възможности за развитие и приобщаваща култура.
Преходът към Employee Experience е основна трансформация в начина, по който компаниите се отнасят към своите служители. Тези от тях, които инвестират в благосъстоянието, ангажираността и удовлетвореността на служителите си, имат по-голяма възможност да отключат техния пълен потенциал и съответно да разчитат на дългосрочен успех. По отношение на бъдещето на работата, EX ще продължава да бъде определящият фактор за иновации, устойчивост и растеж.
СВЪРЖЕТЕ СЕ С НАС ЗА HR УСЛУГИ И ПОДБОР НА ПЕРСОНАЛ ☎ 0886 83 71 81
ИЗПРАТЕТЕ ЗАЯВКА ЗА ПОДБОР НА ПЕРСОНАЛ И HR КОНСУЛТАНТСКИ УСЛУГИ