Как кризата преоформя работното пространство

Как кризата преоформя работното пространство

Как се е променила работата и работното пространство по време на глобалната пандемия и как ще изглежда в бъдеще?

Covid-19 ускори дигиталната трансформация. Пандемията оказва значително влияние върху начина, по който си сътрудничим, работим и отношенията работодател-служител по отношение на отдалечената работа.

Доскоро се предполагаше, че физическите работни пространства насърчават продуктивността и сътрудничеството на служителите. Тази идея се тестваше, но вече не е вярна. С провеждания най-голям експеримент за отдалечена работа и/или от вкъщи (ОР) в света вече виждаме как отдалечените екипни структури предизвикват и насочват компаниите да станат по-гъвкави. Освен това данните за продуктивността на отдалечените екипи може да са надминали очакванията. Според McKinsey 80% от хората се радват на ОР. Освен това 41% се чувстват по-продуктивни от преди, а 28% са толкова продуктивни.

Основен фактор е начинът, по който служителите управляват времето си.

ОР спестява огромно време за различни малки и големи дейности, включително обличане, обяд, срещи в последната минута и едно от най-забележителните пътувания до работното място. Смята се, че средното време за еднопосочно пътуване е 26,1 минути – това е приблизително пет часа седмично. И ако живеете в голям мегаполис, това почти се удвоява!
Моделът за отдалечена работа може да помогне на компаниите да се движат по-бързо, да разпределят ресурси по-ефективно и да се възползват от инструментите за сътрудничество и други технологии по-ефективно, за да поддържат всички в техните цифрови работни пространства. Това обаче може да има отрицателни последици за служителите. Разбиха се границите на личния и служебния живот. Някои служители на ОР може да открият, че дните изглеждат по-дълги и те не грешат.

Неотдавнашно проучване на Националното бюро за финансово икономически анализ и изследвания анализира имейли и срещи от 3,1 милиона души в 16 глобални градове. Съобщава се, че продължителността на средния работен ден се е увеличила с 8,2%, или 48,5 минути, с увеличаване на имейлите. Възможно е обаче служителите да не са работили непрекъснато през този период и да са създали по-гъвкави графици за отчитане на ежедневните прекъсвания.
Компаниите ще трябва да следят как се променят тези цифри и да намерят начин да поддържат мотивацията на служителите. Business Harvard School установи, че поне 16% от американските служители ще останат на ОР след Covid-19. Това би имало големи последици за политиките, компаниите и служителите и би могло да доведе до силна промяна в нормите на работното място.

Въпреки размера, обхвата и интензивността на коронавирусната пандемия, някои работни дейности ще се върнат към начина, по който са били, поне за известно време. Но ще има постоянни промени, които завинаги ще променят начина, по който мислим и се държим на работа.

1. Фирмена гъвкавост.

Хората бързо разбраха как да работят от вкъщи. Когато пандемията отшуми, ОР ще остане популярна сред професионалистите и това ще принуди компаниите – дори тези, които не бяха най-големите привърженици на виртуалната работна сила, да станат по-гъвкави. Сега, когато повече хора са опитали това и са доказали своята продуктивност, за компаниите ще бъде трудно да отнемат това от служителите си. Проучване на Gallup посочва, че 54% от работниците в САЩ биха напуснали сегашната си работа за такава, която им позволява да работят отдалечено.
Гъвкавостта ще бъде новата мантра – където хората ще получат повече свобода да избират ОР. Някои професионалисти всъщност пропускаха пътуването до работното място и оцениха личните си взаимоотношения. Така че новото нормално ще бъде повишена гъвкавост.

2. Корпоративен офис 2.0.

Вашият корпоративен офис ще изглежда и работи по различен начин. Подобно на повечето промени на работното място, това не е пълна подмяна, както и автобиографията не се е променила, когато LinkedIn направи профила необходим инструмент за личен бранд и актив на кариерата.

Конферентните зали, помещенията за срещи и видео зали ще заемат много офис площи. Работното място ще се превърне в много по-социална среда, а не в сценарий „заключване в офиса“. Той ще бъде проектиран да насърчава взаимодействието и ангажираността на общността, като се възползва от времето, когато служителят е разположен на едно място. Нашата хуманност и взаимоотношенията ни са това, което ни разграничава от роботите. Нищо няма да замени онези безразборни взаимодействия, които често водят до творчество и иновации, а COVID-19 ни накара да оценим тези взаимодействия повече от всякога.

3. Домове, пригодени за работа.

За много професионалисти отдалечената работа се оказа предизвикателство не поради изолацията, а защото нямаха идеалното пространство или специален домашен офис. Те нямаха място за видеосрещи. Проучване на GetApp съобщава, че по-голямата част от респондентите са посочили липсата на подходяща технология за работа от разстояние, която пречи на техния успех и продуктивност.

Едно от най-големите предизвикателства, които хората изпитваха, беше интернет връзката. WhistleOut, компания, която предоставя информация за мобилни телефони и интернет услуги, извърши проучване върху възрастни, които работят отдалечено. 35% от анкетираните казват, че слабият интернет им е попречил да вършат работата си в даден момент по време на кризата с коронавируса, а 43% са заявили, че е трябвало да използват телефона си като hotspot по време на кризата.
Интернет връзката в домовете ще се подобри драстично и бързо. Домашните офиси и дори домашните видео студия ще станат приоритет.

4. Електронно обучение за всички.

Всички знаем, че ученето вече е в центъра и много организации осъзнават, че повишаването на квалификацията са от съществено значение за иновациите и стратегическите предимства. Много корпоративни програми за обучение включват семинари. Но след COVID-19 електронното обучение ще стане по-голяма част от продължаващото обучение. Програмите за лично обучение няма да изчезнат, но ще бъдат запазени за определени функции в компанията. Обучението лице в лице вероятно ще бъде само малък елемент от учебната програма. Разширявайки платформите си за електронно обучение, компаниите се придвижиха бързо, за да гарантират, че хората все още изграждат важни умения и се развиват професионално.

5. Бизнес облеклото се оттегля.

Удобно ни стана да се чувстваме удобно. Може да сте се обличали за работа преди COVID-19. И дори ако сте се обличали всеки ден по време на ОР, едва ли сте облекли костюм или токчета. Вече някои консултантски фирми и други организации имат правила „облечете се за вашия ден“, при които ако не се срещате с клиенти, можете да оставите костюма у дома. Освен това хората, работещи в сферата на технологиите, носят шорти и джапанки от десетилетия.

6. Видео виртуози.

Видеото е в основата на много от промените по-горе. Разработчиците на Zoom, WebEx, Hangouts, Skype и други инструменти за видео комуникация направиха възможен големия експеримент за работа от вкъщи. Видеото се интегрира изцяло в работния опит по изумително разнообразие от начини.
Линията, която разделя професионалния и личния живот, избледнява все повече, тъй като супервайзорите и служителите свикнаха да се виждат в естествените си местообитания. По ирония на съдбата технологията направи този преход възможен, но също така доведе до определено нискотехнологична реалност:
този нов корпоративен свят ни накара да оценим нашата органична, нероботизирана човечност повече от всякога.

Как ще изглежда работата в обозримо бъдеще и какво трябва да направят организациите, за да приспособят тези промени?

Ролята работното пространство се променя

С повече служители, работещи на отдалечени места, организациите ще трябва да преоценят портфолиото си от недвижими имоти. Те вероятно ще имат комбинация от притежавани офис площи за лично сътрудничество или големи събития за изграждане на екип, но с по-разпръснати работни пространствата при поискване. Гъвкавите coworking пространства ще бъдат икономически изгоден вариант.

Служителите ще искат възможности за работа отвсякъде

Сега, когато работата от разстояние се превърна в новата норма и повече хора се радват на гъвкави процедури, които осигуряват по-добър баланс между професионалния и личния живот, служителите вероятно ще търсят организации, които предоставят възможност за отдалечена работа.

Културата също ще трябва да се подсилва дигитално

С екипите, разпределени в градовете и часовите зони, бизнесът ще трябва да се съсредоточи върху привличането и задържането на таланти по дигитален начин. Акцентът ще бъде поставен върху създаването на култура и повишаване на здравословното ангажираност сред служителите за постигане на желаните резултати от бизнеса. Ние сме социални създания и работата трябва да се свърши. Организациите ще трябва да започнат да съобразяват фирмената си култура, за да помогнат на служителите да прогресират в дигиталното работно пространство.

Служителите ще трябва да се справят сами

Не само нашата среда се променя с технологията начело, но ние преживяваме това, което 21-ви век е бил за индустриалната революция. Ние сме в началото на технологична революция, изобилстваща от Изкуствен интелект и автоматизация, която ще доведе до преформиране на работното място.
Тъй като организациите разглеждат мерките за спестяване на разходи или се чувстват по-удобно с отдалечените работници, тежестта ще падне върху възможността служителят да се развива според неговата позиция. Ако не го направят, има реален шанс те да са извън играта. Конкуренцията за работа ще бъде по-ожесточена с отдалечена работна сила. Кандидатите вече няма да се състезават само с хората в своя град, но от всички краища на земното кълбо.

Изводи

Covid-19 ускорява дигиталната трансформация в мащаб и по целия свят. Лидерството ще трябва да бъде по-ловко и адаптивно от всякога и да предлага гъвкави пакети за служители, за да привлече точния талант. Традиционната роля на централите ще се промени и пространствата за коуъркинг при поискване може да помогнат за работниците на отдалечени работни места.
Пред компаниите ще бъде предизвикателство да намерят нови начини за привличане, задържане и управление на таланти отдалеч. Сътрудничеството, гъвкавостта и културата ще бъдат на първо място. Новите инструменти ще навлизат в работните процеси и ще изискват служителите да се развиват заедно с тях.

Източник: https://www.forbes.com/

Снимка: Freepik

Свържете се с нас