Изкуственият интелект съществува от десетилетия, но през последните няколко години начинът, по който хората взаимодействат с него, се промени драстично и вече хора от почти всички професии го прилагат в работата си. Това е видно най-вече в секторите на информационните технологии и маркетинга, като се забелязва все по-широкото му приложение и в областта на човешките ресурси и научните изследвания. Според различни проучвания, изкуственият интелект ще окаже силно влияние върху работните процеси. Очакванията на хората са, че въвеждането на изкуствен интелект ще доведе до закриване на работни места, но същевременно с това и до откриването на нови такива. Най-значимите ползи от изкуствен интелект, що се касае до бизнеса, са свързани със спестяването на време и подобрената производителност. Въпреки това, опасенията относно генерирането на неточна информация и възможните социални последици съществуват.
Ако се фокусираме конкретно върху сферата на HR, тенденциите сочат, че изкуственият интелект ще подобрява значително дейностите, извършвани от специалистите по набиране на персонал. Въпросът е дали тази технология има потенциала да замести изцяло агенциите по подбор и да изпълнява целия спектър от услуги в сферата самостоятелно. Може би ще стигнем до отговора на този въпрос, разглеждайки някои от ключовите начини, по които ИИ помага на специалистите по човешки ресурси и подбор на персонал. Сред тях са:
ИИ може да помогне значително с проверката и подбора на кандидатите на технологично ниво. Може да анализира голям обем от автобиографии на потенциални кандидати за кратък срок от време. Скринингът и подборът на най-подходящите кандидати за дадена позиция служи като улеснение за специалистите по човешки ресурси. ИИ може да открива и определени модели в автобиографиите на подходящите кандидати и съответно да ги класира, осигурявайки приоритет на най-добрите кандидатури. Автоматизираният подбор освобождава време и ресурси, които се изразходват за интервюиране на кандидати, които не са достатъчно квалифицирани. Това време може да бъде инвестирано в друга важна работа на отделите по Човешки ресурси, като управление на отношенията със служителите или наемане на нови членове на екипа за вакантни позиции. Инструменти и платформи, базирани на изкуствения интелект за набиране на персонал, са тези за автоматизиран подбор на кандидати. Те се интегрират в специализирани сайтове с професионална насоченост и използват алгоритми за набиране на кандидати според предварително зададени критерии.
Още едно предимство от използването на изкуствен интелект е идентифицирането на пасивни кандидати: ИИ може да анализира социалните медии и професионалните мрежи, за да идентифицира потенциални кандидати, които не търсят активно работа, но може да са подходящи за отворените позиции. Недостатъците при този тип подбор са свързани с липсата на човешкия фактор – няма пряк контакт с кандидатите и не може да се направи обективна оценка на техните комуникационни умения, отношение, мислене и т.н. Процесът по подбор на персонал включва нюанси, които ИИ не може да улови напълно. Културна съвместимост или емоционална интелигентност могат да бъдат усетени единствено от човек. Ако твърде много разчитаме на технологията, рискуваме да пренебрегнем квалифицирани кандидати, които може да не отговарят на конвенционалните критерии, но притежават уникални умения и потенциал.
Другият недостатък при използването на ИИ за подбор е свързан с поверителността на данните. Използването му изисква обработка на големи количества лични данни, което поражда загриженост относно сигурността и поверителността им.
Не на последно място са и разходите по внедряването на ИИ. Настройката и поддръжката на такива системи могат да бъдат скъпи и да изискват постоянни инвестиции в технологии и обучение.
ИИ може да анализира големи набори от данни за човешките ресурси, за да разкрива тенденции, като ефективността на различни канали за набиране, нива на текучество на служителите и успеха на различни стратегии за наемане. В това отношение се намалява и субективността на преценката на специалистите по подбор, като на фокус са само обективните данни. Но тук отново можем да отбележим недостатъка с липсата на човешка намеса. Именно усетът, опитът и преценката (макар и субективна) на специалистите по подбор са основни фактори при взимане на решения относно персонала.
HR екипите понякога се затрудняват да оценят точно нагласите и настроенията на служителите. В такива случаи може да се приложи кратка анкета, която събира честна и анонимна обратна връзка от служителите – резултатите, от която се анализират от ИИ. Освен удовлетвореност, по същия начин могат да се следят нивата на ангажираност на служителите, като се идентифицират области за подобрение и се предлагат методи за повишаване на продуктивността.
Платформите, задвижвани от ИИ, могат да препоръчват програми за непрекъснато обучение и развитие, помагайки на служителите да подобряват уменията си и да бъдат в крак с тенденциите в индустрията. Изкуственият интелект може също така да персонализира обучението и развитието на служителите. Това е особено видно при работещите в технологичния сектор, които смятат обучението и развитието за основен мотиватор в тяхната работа. Платформите, задвижвани от изкуствен интелект могат да анализират уменията и кариерните амбиции на отделните служители и въз основа на тяхната роля и цели, да препоръчват конкретни курсове за обучение, уебинари или уъркшоп.
Чрез анализа на данни като текущите умения на работната сила, тенденциите в индустрията и плановете за растеж на компанията, инструментите за изкуствен интелект могат да прогнозират кои позиции може да се наложи да бъдат запълнени през следващата година. Това позволява на HR екипите да правят стратегии и да планират напред, като дават сигурност на компанията, че винаги разполага с правилния талант. Същата логика важи и за цялата компания, така че дори изпълнителният директор може да използва тези инструменти, за да подобри своята перспектива.
Най-ефективните стратегии за набиране на персонал трябва да съчетават ефективността на ИИ и възможностите за обработка на данни с човешката преценка. На изкуствения интелект трябва да се гледа като на инструмент за улесняване и подпомагане на работата на специалистите по подбор, а не на тяхното заместване. Човешкият фактор е от решаващо значение и за да се гарантира, че процесите по набиране на персонал с помощта на изкуствен интелект остават справедливи, безпристрастни и съобразени с ценностите и целите на компанията.
Изкуственият интелект не е просто временен, технологичен инструмент. Той се превръща в неотделим елемент във всекидневните работни процеси. Това налага необходимостта от нови знания и постепенна промяна на бизнес моделите. Ето защо е от съществено значение компаниите да развиват стратегии за приложение му, съчетавайки технологичния с човешкия потенциал.
ИЗПРАТЕТЕ ЗАПИТВАНЕ ЗА
ПОДБОР НА ПЕРСОНАЛ И HR КОНСУЛТАНТСКИ УСЛУГИ