Създайте мрежа от контакти с талантливи хора, за да спестите време и усилия, когато възникне свободно работно място.
Направете дългосрочна инвестиция за своя бизнес като работите с млади хора в стажантски програми, развивате ги и създавате добри отношения с тях.
Процесът по набиране и подбор на кадри трябва да бъде бърз и ефективен. Този процес отнема много време и усилия, а вакантното работно място е равносилно на загубена продуктивност. От друга страна, добрите кандидати получават достатъчно много предложения за работа и Вашата забавена реакция би могла да бъде фатална.
Отделете необходимото внимание на длъжностната характеристика. Тя е от изключително значение за създаването на правилни очаквания и от Ваша страна, и от страна на новия служител. Освен това, длъжностната характеристика Ви насочва към подходящите въпроси за интервю, а по- късно и улеснява оценяването на трудовото представяне.
В много от случаите е необходимо да се придаде тежест на личностните качества и мотивацията пред опита, защото опита се създава, но хората идват в организацията като вече изградени личности. Определете желаните личностни качества като вземете предвид мисията и целите на компанията.
Не оставяйте новоназначения служител да се лута сред хаоса от информация. Погрижете се за неговото плавно въвеждане в организационната култура, естеството на работа и социалния кръг. Можете да организирате въвеждащо обучение и / или да прикрепите към новия човек по-опитен служител (ментор), който да го въведе в работата и да следи развитието му. Това ще улесни процеса на адаптация, ще помогне на новоназначения да работи по-ефективно и ще създаде по-голяма ангажираност с компанията. В много от случаите онлайн обявите имат по-голяма успеваемост от публикуваните в печатните медии, тъй като интернет е навлязъл в живота на всички и мнозина са привлечени от бързината и улеснението, които предоставя. Онлайн обявите със сигурност ще достигнат най-вече до по-младите кандидати.
Изключително важно е да имате в екипа си различен тип хора, за да осигурите различни гледни точки към проблемите в бизнеса и обогатяващи социални отношения. Ето защо е полезно да наемате и по-млади, и по-стари служители, жени и мъже, служители с различни силни страни.
Развивайте хората си и им давайте възможности да растат чрез кариерно планиране, вътрешно промотиране, разнообразни задачи, работа по проекти.
Дефинирайте профила на желания кандидат, за да прецените къде може да бъде открит и как може да бъде привлечен. Рекламирайте на разнообразни места, за да достигнете до повече и различни кадри.
Разпространявайте обявата в седмичници, градски вестници, интернет сайта на компанията, училища, университети, професионални организации. Ползата от разпространението на обявата в професионални организации е, че се достигат и специалисти, които не си търсят активно работа. Ако търсите професионалисти със специфични умения, рекламирайте в специализирани сайтове и издания.
Започнете обявата както започват литературните текстове – с ярки изречения, привличащи вниманието и провокиращи читателя да продължи да чете.
Различни проучвания сред компаниите показват, че те са най-удовлетворени от кандидатите, които са им били препоръчани от служители, след това (в низходящ ред) от кандидатствалите през сайта на компанията, новодошлите от инициативите, свързани с университети, привлечените чрез обяви в специализирани медии, в общи медии, набраните чрез посреднически фирми, кариерни изложения, печатни медии.
За някои компании не е толкова наложително да разпространяват обяви, защото те имат репутацията на много добро и желано място на работа и хората изпращат автобиографии и без обявена позиция. Бихте могли да изградите такава репутация като направите фирмата видима на пазара – информирайте обществеността за важни промени в компанията, пишете статии в реномирани издания, давайте интервюта, участвайте на кариерни изложения или като гост- лектор на различни събития.
Препоръките са могъщо средство за привличане на точните хора. Не само служителите Ви могат да участват, но и Вашите бизнес партньори- клиенти, доставчици. Изградете ясна система за препоръки, която да мотивира хората да споделят.
За да привлечете млади таланти, организирайте социални мероприятия (например, спортни състезания). Така ще ги видите в контекста на работата в екип и справянето с предизвикателства, което е своеобразен инструмент за подбор. Освен това, една такава инициатива е и добър PR.
Резюмето / автобиографията показва това, което кандидатът иска да знаете. Ето защо е много важно да четете между редовете – относно уменията (работил ли е кандидатът на подобна позиция; притежава ли уменията, които търсите; развивал ли е уменията си чрез курсове; с какво е допринесъл в организациите, в които е работил), характерът (притежава ли кандидатът енергията и увереността да се справи с работата; какво би могло да ни убеди, че ще бъде целеустремен и ще дава всичко от себе си; сменял ли е често работата си и ако да, защо; ще се впише ли в екипа; умее ли да работи в екип; ще признава ли Вашия авторитет или ще предпочита да действа на своя глава; ще му допадне ли Вашия стил на управление); очакванията за заплащане (подходяща ли е предлаганата заплата с оглед на получаваната от него до момента; опита, който има; заплатата, от която се нуждае; може ли компанията да си го позволи).
Докато резюметата и мотивационните писма показват предимно онова, което кандидатът иска Вие да видите, интервюто е възможност да зададете всички въпроси, които желаете и да добиете представа как той би се представял като част от екипа Ви и дали би се вписал в организационната култура. Можете да осъществите едно първоначално интервю по телефона в рамките на 10-ина минути, за да прецените дали кандидатът изпълнява минималните критерии за позицията и дали има смисъл да се виждате с него. Първоначална селекция можете да направите и чрез тест.
Според Ричард Боулс (автор на „Какъв цвят е твоят парашут”), въпросите на интервю могат да се сведат до следните: „Защо сте тук?”, „Какво можете да направите за нас?”, „Какъв човек сте?”, „Можем ли да си ви позволим?”. За Джак Уелч пък е важно да разбере причините за напускането на предишната работа. Важни въпроси, които бихте могли да зададете по време на интервю, са: „Какви бяха задълженията Ви на предишната работа?”, „Какво харесвахте най- много и какво- не в работата си?”, „Какъв е Вашия социален пакет?”. „Защо искате да смените компанията?”, „С какво бихте допринесли на тази позиция?”, „Какво Ви привлича в нашата компания?”, „Бихте ли дали контактите на Ваши колеги / висшестоящи / подчинени, които биха Ви препоръчали?”, „Какво искате да постигнете в дългосрочен план с тази нова позиция?”. Задавайте и т.нар. STAR въпроси – поискайте пример за конкретна ситуация и задача, с която кандидатът е трябвало да се справи, как е постъпил и какъв е бил резултата.
При отправяне на оферта към най-подходящия кандидат, е необходимо да действате бързо, за да не го загубите в последния момент. Поканете го на лична среща и покажете ентусиазъм от бъдещото му присъединяване към екипа. Изключително важно е да обсъдите конкретната оферта (добре е тя да бъде и в писмен вариант) и да му дадете възможност да Ви зададе всичките си въпроси. Бъдете прями и коректни, защото ако не изградите ясни очаквания още в самото начало, при сблъсъка с действителността новопостъпилият може да се разочарова, демотивира и в резултат, напусне. При приемане на офертата, незабавно дайте обратна връзка на останалите кандидати и внимателно анализирайте всеки етап от процеса по набиране и подбор, за да прецените в кои отношения е необходимо да се въведат подобрения.
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.