+359 2 963 43 23
Следвайте ни

 

Какво да попитаме, преди да наемем агенция за подбор на персонал

 

Ако не сте работили с агенция за подбор на персонал досега, е възможно да имате доста въпроси – от една страна какво можете да очаквате като цяло от подобно партньорство, а от друга – коя конкретна агенция да изберете и как.

 

Ето защо ние ще обобщим основните въпроси,  които трябва да зададете преди да вземете окончателно решение.

 

Имате ли опит с работа по подобни позиции?

Поради характеристиките на българския пазар, няма да срещнете много компании, които да специализират в една-единствена област (изключение тук са агенциите за IT подбор). Следователно повечето агенции разполагат с богат набор от позиции и сектори зад гърба си.
За агенцията е предимство, ако е работила по подобен проект в миналото, но не бъдете твърде критични по този критерии особено ако позицията, която искате да запълните, е доста специфична.  Имайте предвид и други фактори, а именно:

 

Каква е историята ви с компании от бранша?

Дори отговорът на първия въпрос да е отрицателен, можете да отбележете предишен опит с други компании от вашия сектор в графата с плюсовете. В този случай агенцията би разполагала с контакти на специалисти от бранша, които могат да бъдат полезни с препоръки. А като стана дума за конкуренцията, не забравяйте да попитате вашия бъдещ партньор следното:

 

Работите ли с наши конкуренти?

Ако сте решили, че трябва да „откраднете” човека, когото търсите, от конкретен ваш конкурент, добре би било да сте сигурни, че агенцията, която ще изберете, не работи с тази фирма. В такъв случай те биха имали договорно задължение да не „крадат” служители на своя клиент.
Следващата категория въпроси, които трябва да зададете, са свързани с начина на работа на агенцията.

 

Каква е методологията, която ползвате?

Според нивото в йерархията, специфичността на позицията и необходимите квалификации, добрата агенция ще ви предложи различни подходи на работа. Стандартно двете основни методологии са Search & Selection – тогава, когато кандидатът активно си търси работа и намира вас, и Headhunting – когато агенцията трябва да намери човека и заедно с вас да го вдъхнови и мотивира да започне работа във вашата компания. Не забравяйте да ги питате също така какви бази данни ползват, дали имат практика да събират референции за кандидатите. И не на последно място – какъв ресурс ще отделят за вашия проект, тоест по колко проекта едновременно работи един консултант. Макар добрият консултант да може да работи със същото качество по няколко проекта, едва ли бихте искали да му се налага да жонглира с 10-15 различни позиции.

 

След като сте се запознали подробно с това какво може да очаквате като качество на предоставената услуга, идва ред и на последния въпрос:

 

Колко ще струва?

Освен паричното изражение на услугата, която агенцията ще извърши за вас, обърнете внимание и на няколко други параметъра – доколко са гъвкави по отношение на комисионната и начините на плащане, какви гаранции предлагат, ако кандидатът напусне, какви са отстъпките, ако ги наемете за подбора на повече от един кандидат и т.н.

 

Не взимайте решението прибързано и не се оставяйте да избирате единствено по цената, тъй като правилният избор на агенция може да бъде първата крачка към едно дълготрайно и ползотворно партньорство.