Добри работодателски практики и хедхънтинг (директен подбор)
ДОБРИ РАБОТОДАТЕЛСКИ ПРАКТИКИ
при подбор на персонал чрез хедхънтинг методология, водещи до по-големи шансове за успешно назначение
Информацията по-долу може да бъде полезна на нашите клиенти
за разбиране на спецификата на услугата хедхънтинг;
като препоръки, консултации и съвети за това кое е добра работодателска практика;
за това как да привлекат избрания кандидат и да разберат какво го мотивира;
да разберат какво би го отблъснало, кои условия в офертата или трудовия договор биха били неприемливи и могат да се окажат непреодолими и да доведат до отказване на кандидата;
кои практики в процеса на подбор от страна на клиента биха намалили шансовете за успех, т.е. да се привлече избрания кандидат
Този текст е консултативен инструмент и няма претенции за изчерпателност и категоричност. Информацията в него е резултат от натрупания опит на Джордан Шепърд (сега Хорайзънс България), както и от конкретни факти, събрани в рамките на този проект.
Този текст или отделни негови части не могат бъдат копирани, размножавани, публикувани и/или предавани по електронен, механичен, фотокопирен или друг начин, както и въвеждани в уебсайтове, информационни системи, включително компютърни, без изрично писмено съгласие от Джордан Шепърд.
ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ
Основната разлика на хедхънтинг подбора в сравнение със стандартния подбор е в това, че клиентът, чрез наетия консултант е активната страна в процеса, а не обратното, когато кандидатите са активната страна – т.е. кандидатстват за дадена обявена позиция. Тук дори би могло да се говори дори, че клиентът, чрез наетия консултант „кандидатства” за потенциален работодател пред няколко добри и избрани професионалиста.
Използването на думата „кандидат” за целите на хедхънтинг е неточно поради това че професионалистите сами по себе си не „кандидатстват” за нищо, но се приема поради липса на по-близка в българския език.
Думата „подбор” е също неточна и се използва поради придобитата популярност и от тук по-голяма разбираемост.
Бизнес термина използващ се в английски език освен „хедхънтинг” (headhunting) e “search” (от тук и “executive search”), което буквално означава „търсене”.
Фундаменталният характер на услугата хедхънтинг се състои в това да се търсят, открият и вдъхновят (пробуди интерес) възможно най-добрите професионалисти според задание и ресурси осигурени от клиента. Заданието включва точно описание на професионалиста, който е необходим и/или какъв проблем трябва да бъде решен чрез намирането му. Ресурсите включват, но не се ограничават до:
работодателска марка, наложена на пазара
времето, налично за осъществяването на търсенето
условията, които клиентът предлага за привличането на този човек
реализмът в очакванията на клиента
ангажиментът на клиента към търсенето и създадените условия за комуникация
личностите, лидерски и комуникационни качества на конкретния наемащ мениджър
Почти всички „кандидати” участващи в процеса, не си търсят активно работа и са в момента работещи, добре възнаградени и оценявани хора, относително доволни и чувстващи се реализирани там, където са. Те са внимателни в преценката си и избора за нови възможности. Освен възможности за развитие в настоящото си амплоа, обикновено те обмислят няколко други предложения за работа.
Всички тези особености променят логиката на процеса на „подбор” и необходимото поведение и комуникация. Те изместват тежестта в преговорния процес в полза на ухажваните професионалисти. Приемането на този факт и изграждането на стратегия на наемане според него е от ключово значение за успеха на всеки проект.
ХЕДХЪНТИНГ – ПРОЦЕСЪТ НА ПОДБОР
Представяне на кратък списък (Short List)
Краткият списък от професионалисти се състои от подходящи кандидати, които консултантът е открил в конкурентни или аналогични компании.
Кандидатите са били квалифицирани с оглед на конкретния проект, преценени са за подходящи, предизвикан е интерес за конкретното предизвикателство и са склонни на среща (не на интервю), на която да открият повече информация и да споделят повече за своя опит, за да оценят дали да продължат напред в процеса.
Кандидатите очакват бърза обратна връзка чрез консултанта за това, дали клиентът се интересува от среща. Всяко забавяне може да доведе до намаляващ интерес и евентуален отказ за среща.
СРЕЩИ / РАЗГОВОРИ С КАНДИДАТИ
Подготовка на клиента
Клиентът трябва да бъде подготвен добре за срещата от консултанта с информация както за опита, уменията и успеха на кандидатите, така и за техните т.н. „горещи точки”– т.е. кое ги запалва, кое ги мотивира, кое e важно за тях – както и обратното. Горещо съветваме клиента в лицето на наемащия мениджър да намери време за лично такъв разговор с консултанта или да прочете написаните за това препоръки. Всяко делегиране или получаване на тази информация от други колеги може да доведе до непълнота, пренебрегване на част от информацията и съответно изкривяване.
Подготовка на кандидата
Кандидатите се подготвят за срещата, така че да извлекат максимална информация, която да им даде възможност да вземат лично решение дали да продължат напред. Нормално е да се очаква от тях да задават поне толкова въпроси, колкото задава и клиентът.
Времето
Клиентът трябва да отдели достатъчно време за всяка една среща, както и да започне срещата навреме. Ако клиентът няма достатъчно време за смислена среща, по-добре е да отложи разговора за момент, когато ще има такова. Дори и в процеса на разговор да прецени, че съответния кандидат не отговаря на неговите очаквания е добре да отдели необходимото внимание и уважение. Всеки един участник в процеса на подбор е потенциален участник в създаването на обществено мнение за привлекателността на работодателя и имиджа на наемащия мениджър.
Участници в срещата
Добре е да се предупреди кандидата (чрез консултанта), кой точно ще участва на срещата, както и малко думи за всеки един от участниците – позиция, време в компанията, отговорности, както и за ролите им по време на срещата.
Конфиденциалност
Не е допустимо да се правят компромиси с конфиденциалността на всеки кандидат. Това може да изисква по-добро планиране на срещите откъм време (например ако се канят няколко кандидата в един и същи ден да се внимава да няма засечки) и локация (в повечето случаи е по-добре да се прави среща извън офиса на клиента – например в хотел – защото някои кандидати се притесняват да не срещнат познати или да не ги видят да влизат в офиса на конкурентна фирма).
Различно отношение
По време на разговора, клиентът не бива да забравя, че „кандидатът” не е „апликант” (от англ. ез. – applicant), т.е. не той е активната страна в случая и не е „кандидатствал” за работа, а е дошъл на среща между две равнопоставени страни, които търсят допирни точки и взаимоизгодни бизнес възможности. Въпроси от типа: „Защо кандидатствахте за тази позиция?” или „Какво Ви привлече в нашата компания?” са абсолютно неподходящи. Попитайте вашия консултант за подходящите въпроси за конкретния кандидат. Очаквайте въпроси, които да търсят пълна и прозрачна информация за позицията и конкретното предизвикателство. Клиентът трябва да акцентира върху „продажбата” на своята мисия и върху това какво е важно за кандидата, като преценяването на неговите качества трябва да става предимно индиректно, обсъждайки неговите постижения.
Пренасочване
В случай, че клиентът сметне, че кандидатът е подходящ за друга позиция, различна от първоначално договорената, и ако това не е било дискутирано като възможно с консултанта (а от тук и споделено като възможност с кандидата), е по добре да не се комуникира директно на срещата, а първо да се обсъди с консултанта. Това важи с още по-голяма сила за по-ниски позиции или такива изискващи релокация. В противен случай, клиентът рискува объркване на кандидата и съответно демотивация.
ИЗБРАНИЯТ КАНДИДАТ
Когато клиентът вземе решение кои кандидати продължават напред, бързината в подаването на обратна връзка е от ключово значение в контекста на съвременните условия.
В случаите, когато не може да се вземе бързо решение е важно да се уведоми консултанта, както и за причините за забавяне, за да може последният да управлява процеса от името на клиента.
Обективната обратна връзка към не продължаващите напред кандидати е задължителна за формиране на гореспоменатия „employer branding” и запазване на добри отношения между професионалисти работещи в една и съща сфера.
ОФЕРТАТА
Не винаги парите са най-важният фактор, но е добре да се знае че в 99% от случаите, кандидатите обект на хедхънтинг очакват по-високо възнаграждение. 20-30% е нормален ръст на брутната заплата. Важен е и цялостният пакет.
Съветваме горещо клиента да ползва консултанта като посредник в тези преговори поради предимството от наличието на „буферна зона”, т.е. намалява се възможността от грешка в определянето на очакванията и категоричността от вземането на финални решения.
50% от неуспешните хедхънтинг проекти се провалят именно на тази фаза. При формирането на офертата трябва да се отчита динамиката на пазара на труда, алтернативите, които кандидатът може да разглежда, както и възможността за контра-оферта от настоящия работодател.
Дългите и детайлни преговори от страна на кандидата не бива да се приемат като каприз, а като нормална бизнес практика, тъй като те са „ухажваната страна”.
Съответно обратното – прекалено договаряне на маловажни детайли, притискането на кандидата и приравняването му към „нивата” и „бюджета” на клиента, биха могли да се изтълкуват не като професионализъм, а като отношение към „апликант”.
Дори кандидатът да приеме офертата поради напредъка в отношенията, проекта и комуникацията с настоящия си работодател, възможно е той да пренесе тази „горчилка” на новото си работно място и да започне работа без ентусиазъм и с прогресираща демотивация.
Важно е клиентът да обмисли добре офертата, така че тя да има всички важни и специфични условия, които ще се съдържат в трудовия, мениджърския или консултантския договор, по който реално ще бъде нает успешния кандидат.
Те трябва открито да бъдат обсъдени с консултанта и съответно с кандидата. Всички несподелени или в последствие променени клаузи водят до голям риск от демотивация и евентуален отказ от подписване. Наличието на ограничаващи и наказателни условия извън Кодекса на труда и международни добри практики, могат да бъдат непреодолими пречки. Възможно е да се очаква от самия кандидат да изисква гаранционни клаузи, обезщетяващи го в случай на преждевременно освобождаване или не спазване на уговорка при постигане на резултати.
ПЪРВИТЕ ДНИ
Вниманието, спазването на уговорките и личното отношение през първите дни са ключов фактор за мотивацията, адаптирането и представянето на избрания кандидат.
Тези дни са най-чувствителни и стресиращи за всеки един кандидат, така че за клиента е еднакво важно да инвестира поне толкова време, усилие и ресурси, колкото и в самия процес на подбор.
Ентусиазмът, ангажираността, позитивното отношение и конфигурирането на ресурсите на клиента (подчинени, преки мениджъри, колеги, работно място, въвеждащи програми и необходимите и очаквани за изпълнение на преките задължения средства) са определящи за успешния старт и на двете страни.
Copyright® 2020, Всички права запазени. Този текст или отделни негови части не могат да бъдат копирани, размножавани, публикувани и/или предавани по електронен, механичен, фотокопирен или друг начин, както и въвеждани в уебсайтове, информационни системи, включително компютърни, без изрично писмено съгласие от Хорайзънс България ЕООД.
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.