Заплати в обявите за работа – не табу, а наближаваща реалност

Заплати в обявите за работа – не табу, а наближаваща реалност

Темата за прозрачността на възнагражденията е особено актуална в последните години. Въпросът дали работодателите трябва да посочват заплатата в обявите за работа предизвиква оживени дискусии – както сред кандидатите, така и сред бизнеса. Разглеждайки различни обяви за работа, често срещаме предложения като „развиваща динамична среда“, „гъвкаво работно време“, „работа в мотивиран екип от професионалисти“. Всичко това звучи чудесно, но липсва информация за едно от най-важните неща за кандидатите, при избора на подходящи обяви за кандидатстване – заплащането. Работодателите използват фрази като „конкурентно възнаграждение“ или „заплащане според опита и квалификацията“. Но пазарът постепенно се променя, и то не само у нас. В България такъв тип обяви са често срещани, но темата в никакъв случай не присъства само на локално ниво. В момента това е дискусия, в която се включват и много други държави, а именно: Трябва ли заплатата да бъде видима още в обявата за работа? Съществуват аргументи и в двете посоки:

Аргументи „за“ публичността на заплатите:

  • Прозрачност и доверие – публикуването на възнаграждението още в обявата спестява време и усилия и на двете страни. Кандидатите знаят предварително дали условията отговарят на очакванията им.
  • Справедливост и равенство – това намалява риска от дискриминация по пол, възраст или други признаци. Различни изследвания показват, че жените и малцинствените групи често получават по-ниски заплати за сходна работа именно поради липса на прозрачност.
  • По-бърз процес по подбор – обявите със спомената заплата генерират повече кандидатури и улесняват HR екипите.
  • Пазарна прозрачност – дава информация и на останалите компании за нивото на възнагражденията в конкретния сектор.

Аргументи „против“ публичността на заплатите:

  • Гъвкавост на работодателите – някои компании твърдят, че заплатата зависи от опита и квалификацията на кандидата и трудно може да бъде фиксирана в конкретна стойност.
  • Конкурентни съображения – работодателите се опасяват, че конкуренцията може използва информацията, за да „открадне“ таланти или да настройва офертите си според пазара.
  • Повод за вътрешно напрежение в компаниите – когато служителите видят, че нови кандидати получават различни суми, това може да доведе до конфликти вътре в екипа.

Каква е позицията на кандидатите?

Повечето хора признават, че първо гледат заплатата. Не защото са „материалисти“, а защото от нея зависи дали ще могат да си плащат сметките, да пътуват или просто да живеят нормално. Липсата на конкретика често отказва добрите кандидати, тъй като никой не иска да губи време в интервюта, за да разбере, че офертата е далеч под очакванията му. Кандидатите споделят, че се чувстват все едно ходят на тъмно интервю. Губят часове от времето си да говорят за мотивация, ценности и т.н., а накрая се оказва, че заплатата е с 1000 лева по-ниска от това, което търсят. Подобно усещане имат и мнозина други. Според социологически проучвания обявите със спомената заплата получават двойно повече кандидатури. Хората искат яснота и честност още от самото начало.

Каква е позицията на работодателите?

Много компании твърдят, че посочването на заплата ги ограничава, защото един кандидат струва едно, друг – друго. Други се страхуват, че служителите им ще започнат да сравняват и ще поискат повишения. Трети пък просто не искат конкуренцията да наддава за техните служители.

Публичността на заплатите е глобална тенденция, която цели по-голяма прозрачност, равенство и ефективност на пазара на труда. Макар че работодателите имат резерви, практиката показва, че компаниите, които посочват възнагражденията си, печелят повече доверие и привличат по-подходящи кандидати. В България засега няма законово изискване заплатата да присъства в обявите, но очакванията са, че с въвеждането на европейската директива това ще се промени в следващите години. През 2023 г. ЕС прие Директива за прозрачност на възнагражденията, която задължава работодателите да предоставят информация за заплатите още в обявата или поне преди интервюто. Държавите членки имат срок до 2026 г. да въведат тези правила. Остава въпросът дали компаниите ще го направят с желание, като знак за уважение към кандидатите, или просто „защото така трябва“.

СВЪРЖЕТЕ СЕ С НАС ЗА HR УСЛУГИ И ПОДБОР НА ПЕРСОНАЛ ☎ 0886 83 71 81

ИЗПРАТЕТЕ ЗАЯВКА ЗА ПОДБОР НА ПЕРСОНАЛ И HR КОНСУЛТАНТСКИ УСЛУГИ