+359 2 963 43 23
Следвайте ни
ТРЕВОЖНОСТТА Е УБИЕЦ. ЕТО КАК ДА СЕ СПРАВИМ С НЕЯ

ТРЕВОЖНОСТТА Е УБИЕЦ. ЕТО КАК ДА СЕ СПРАВИМ С НЕЯ

40% от служителите в Америка изпитват постоянен стрес или прекомерна тревожност в ежедневието си. 72% от тях заявяват, че тези състояния пречат на техния живот и работа. В световен мащаб безпокойството е на шесто място сред основните причинители на нетрудоспособност.
Аз съм свидетел как тази тенденция нараства и има все по-широко влияние. Безпокойството е сред водещите теми на семинарите за развитие на екипи, които организирам. Това е първата емоцията, от която хората искат да се отърват.
Тревожността обаче не е емоция, а опит. Тя вреди на способността ни да се контролираме и ни кара да се чувстваме като парализирани. Тревожността замъглява нашата преценка. Тя е объркващо преживяване и сякаш сме изправени пред заплаха, която не можем да разберем. Например, за да направим разлика, страхът е емоционален отговор на опасност, която осъзнаваме.
Стресът и страхът могат да бъдат и положителни, и отрицателни преживявания, обаче няма положително безпокойство. Ето защо трябва да се изправим срещу него, ако искаме да го неутрализираме.

Удар върху продуктивността

Продуктивността не се състои само в това да правим повече неща за по-кратко време. Тя се отнася до правенето на правилните неща по правилния начин.
Тревожността не засяга само ефективността. Тя нанася удар върху ангажираността и страстта.
Според Асоциацията за тревожност и депресия в Америка вредното отражение, което тревожността оказва, е в следните области (и не се ограничава само с тях):

  • Ефективност на работното място (56%)
  • Взаимоотношения с колеги и колеги (51%)
  • Качество на работата (50%)
  • Взаимоотношения с висшестоящи (43%)

Тревожността е емоционално очакване – това е мисълта, че нещо ще се обърка в бъдеще. Здравните специалисти използват термина „безпокойство“, за да опишат постоянния страх или хронично чувство за тревога, чиито източници изглеждат неясни.
Проблемът е, че повечето организации не насърчават хората да се справят с безпокойството. Повече от 60% от служителите, които страдат от нея, НЕ обсъждат това с шефовете си.
Избягването на този разговор прави нещата още по-лоши.

Фактори, причиняващи безпокойство

Има множество причини, които предизвикват тревожност, поради това борбата с нея е трудна. Ето най-честите причини, за които чувам, когато правя обучения на екипи по темата.

  1. Липса на присъствие на ръководна фигура (СЕО) – Ангажирането с „тук и сега“ е една от двете най-значими тенденции в развитието на лидерството. За съжаление, висшите мениджъри трудно присъстват някъде. Трудността на ръководството да се съсредоточи върху „тук и сега” нарушава способността им да изслушват активно и да разбират какво става с техните екипи. Разсеяният начин на мислене на лидерите на екипа прави хората по-тревожни.
  2. Несигурна организационна култура – Хората не адресират своето безпокойството към шефа си, защото се страхуват, че той ще им отмъсти. Те се страхуват, че той ще го изтълкува като липса на ангажираност, ще ги окачестви като слаби или ще им се присмее. Липсата на сигурна култура не насърчава открити разговори. Всъщност тя създава по-голямо безпокойство.
  3. Текущи спекулации – Липсата на прозрачност подхранва слуховете и спекулациите. Нашият мозък обича сигурността по отношение на изчакването. Когато не знаем нещо, тогава има тенденция да запълним тази празнота с хипотези. Това е проблемът, когато организациите нямат ясна и постоянна комуникация. Спекулациите карат хората да се притесняват.
  4. Лично безпокойство – Организациите наемат професионалисти, но хората също са и личности. Те носят всеки ден безпокойството си на работното място. Много малко фирми знаят кои служители страдат от това хронично състояние.
  5. Модерни разсейвания – социални медии, онлайн известия, срещи, имейли и други. Когато външните стимули разсейват нашия фокус и приоритети, е трудно да не се разтревожим. Вместо да мислим за това, което се случва сега, умът ни се разсейва с хипотези.

Обезвреждане на бомбата на безпокойството

Този „убиец” на продуктивността няма да изчезне лесно. Подценяването му може да влоши нещата. Трябва да действате, преди тази бомба да избухне. Подобно на горските пожари, безпокойството може бързо да излезе извън контрол. Ето няколко начина как да стартирате обезвреждането. Не забравяйте, че неутрализирането на безпокойство изисква време и последователност. Тук няма преки пътища.

1. Повишете своята осъзнатост

  • Обръщайте внимание на безпокойството: Всеки път, когато почувствате тревожност, попитайте се защо. Напишете си го на бележка, която можете да държите на бюрото си. От време на време се връщайте към тази бележка. Какви са повтарящите се теми, моменти или стимули, които пораждат тревожността ви?
  • Наблюдавайте дишането си: Тревожността намалява броя на вдишванията. Те могат да са нестабилни или твърде чести. Така или иначе, наблюдаването на дишането е мощна първа стъпка за възстановяване на контрола върху психичното здраве.
  • Правете упражнения с очите си: Стресът и тревожността засягат вашето зрение. От друга страна, да упражнявате визуалния си фокус може да ви помогне да се отпуснете. Когато се чувствате неспокойни, опитайте се да затворите очите си леко. Променяйки гледната си точка, вие се отделяте емоционално от събитието и отпускате ума си. По същия начин, затварянето на очите ви освобождава мозъчната сила и увеличава паметта и вниманието.

2. Намалете напрежението

  • Разтягайте тялото си: Болката е сигнал. Забележете части от тялото си, които са напрегнати поради стрес или тревожност. Познаването на тялото е ефективен начин да си възвърнете контрола върху ума.
  • Правило „без телефон”: Слагането на нашите устройства на безшумен режим не е достатъчно. Най-добре е да стоим далеч от телефоните си по време на срещи, за да не се разсейваме.
  • Почиствайте работното си пространство.
  • Правете кратки почивки.
  • Сменяйте позицията на тялото си.
  • Карайте го по-спокойно – не забравяйте, че хуморът е най-ефективният инструмент за отпускане на парата.

3. Опитайте нови форми на поведение

  • Разхождайте се: Разходете се с ваш колега, за да обсъдите належащ проблем или да получите обратна връзка. Тази форма е по-стимулираща от това да сте в конферентна зала. Пешеходните срещи са по-спокойни, осигуряват перспектива и елиминират обичайните разсейвания.
  • Осведомете се: Добре е да разберете преди началото на срещата с екипа ви какво привлича вниманието им. Това ще ви помогне да освободите напрежението и да се фокусирате.
  • Медитирайте: Медитацията е ефективен начин да успокоите ума си. Препоръчително е да намерите група по медитация или инструктор, за да се запознаете с техниката. Практикувайте с някой друг, преди да започнете сами.
  • Работна фокус група по напрежението: Google Ventures има срещи, на които се обсъжда напрежението с цел да се облекчат индивидуалната и колективната тревожност. Това включва установяването на най-тревожни въпроси за всеки в личен аспект, класирането им по ред на важност и обобщаването им по общи теми. Най-значимото осъзнато откритие тук е, че понякога безпокойствата са безпочвени.
  • Съкратете срещите си: Определено препълненият с работни срещи график повишава тревожността.
  • Премахване на ненужните задачи: Когато се опитвате да направите повече от възможното, това ви води до неудовлетвореност и тревожност. Премахнете маловажните и безсмислени задачи. Позволете на екипа да реши кои безполезни дейности да премахне. По този начин колегите ви ще могат да се съсредоточат върху важни неща.

Горните предложения ще ви помогнат да започнете да овладявате безпокойството. Експериментирайте и вижте какво е най-ефективно за вас и вашия екип.

Автор: Gustavo Razzetti
Източник: www.tlnt.com

За връзка с нас