10 ЦЕННИ КАРИЕРНИ УМЕНИЯ ПРЕЗ 21 ВЕК

10 ЦЕННИ КАРИЕРНИ УМЕНИЯ ПРЕЗ 21 ВЕК

 

 Повечето хора карат автомобила на тяхната кариера като постоянно гледат огледалото за обратното виждане и взимат решения за бъдещето базирайки се на миналото.

Защо? Защото хората често мислят погрешно, че уроците които са научили в предишни преживявания, ще им помогнат да изберат правилния път. Но, въпреки че изминалият опит може да даде добра база за бъдещето, погледа в миналото няма да ви помогне особено много в това да останете на работа през 2010 и нататък.

Бизнеса става глобален.

Не е тайна вече за никой, че работата става все по сложна и несигурна. Ако вашата работа не изисква физически да сте на дадено място – например да сервирате храна, миете прозорци или подреждате зеленчуци – вие скоро ще се състезавате с плеяда от умни, гладни за успех професионалисти от целия свят и най-вече с тези от развиващите се страни като Китай и Индия.

Да останете конкуренти в тази нова среда, ще изисква по-високи нива на компетентност и визия за бъдещето, без постоянното поглеждане в огледалото за обратното виждане и отдаване на отминали спомени.

Представям ви 10 умения, които е добре да развиете и усъвършенствате, ако искате да увеличите вашата професионална увереност и шансове да останете/намерите работа през 21-ви век:

  1. Постоянно следи, учи и използвай новите технологии!
    Както може да се очаква, зависимостта от технологии в бъдеще ще се увеличава, а не намалява. Така че, посветете време да изучите нови компютърни програми и най-вече направете така, че те да станат част от вашата ежедневна рутина. Опитайте се да използвате технологиите като инструмент за увеличаване на продуктивността, а не просто като поредната готина нова играчка с купища от функции, които не използваме. За да можете да решите дали „технологичната джаджа”, която искате да купите си заслужава парите и времето, следващия път се запитайте: „Това ще ми спести или по скоро загуби време”?
  2. Приемете разнообразието.
    Трябва да се настроите да се чувствате комфортно с другите етнически култури, религии и обичаи. Бъдете любопитни към кое е това, което кара хората от други култури да откликват и работят по-добре. Научете поне малко за обичаите и начина на мислене на колегите си от други страни. Ще постигнете добри резултати, ако започнете да се отнасяте към другите просто като хора, а не като жители на друга държава.
  3. Учи през целия си живот.
    Когато завършихте университета, на церемонията за получаване на дипломата, въздъхнахте ли с облекчение: „Ех, радвам се че най-сетне приключих с моето образование!” Изненада: През новото столетие ще се наложи да станете „ вечния ученик” . Подгответе се да преоткривате себе си и да обновявате морето от информация във вашия мозък и необходимите умения поне на всеки 4-5 години.
  4. Бъди безупречно почтен.
    Работодателят все повече ще има нужда да чувства позитивния дух на служителя до него и несподелената увереност, че вие сте честен човек. Дори само един човек в организацията да се възползва от нейните активи за лична облага, това може да доведе до големи вреди от създаването на неизречени правила и „приемливи” стилове на поведение. И запомнете, че почтеността е нещо повече от просто откровеност. Това означава, че трябва да сте всеотдайни в изпълнение на резултатите, когато приемете това и се съгласите с целите и сроковете. Без извинения!
  5. Бъдете инициативни.
    Бъдете първите, които се втурват към огъня когато резултатите изостанат, кризата се задава зад ъгъла или поредното преструктуриране се случи. Тези , които се научат да работят и мислят оптимистично са по-ценни за организацията, тъй като те създават конструктивна работна среда , която води до по-голяма продуктивност.
  6. Демонстрирайте лична дисциплина.
    Работодателите искат да наемат хора, които имат добри работни навици и дисциплинирано отношение. Колкото е по-дисциплиниран един работник, толкова по-малко време е необходимо на неговите мениджъри да го обучават, проследяват неговото развитие, контролират и преработват неговите резултати за да се убедят, че е надежден професионалист. Когато демонстрирате лична дисциплина, вие и вашия мениджър можете да прекарвате повече време в решаването на проблеми и развитието на компанията напред.
  7. Приоритизирайте и оценявайте задачите ежедневно.
    Две от нещата, които ви губят най-много времето на света са: да не знаете от къде да започнете и работата по маловажни задачи. За да сте конкурентни в контекста на глобален трудов пазар и огромна динамика, трябва да сте педантични до крайност в приоритизирането на задачите и способността да се идентифицира най-важната задача с която да започнем рано сутрин.
  8. Бъдете адаптивни.
    Да избегне т.н. „морално остаряване” и изоставане от динамиката на бизнеса, организацията трябва постоянно да се променя и въвежда нови инициативи за промяна. Често резистентното поведение на служителя е причината да се провалят планове за модернизиране на процесите и процедурите и спъва развитието на компанията. За да увеличите шанса си да бъдете желан служител през 2010, трябва да се научите да бъдете част от решението, вместо част от проблема.
  9. Мисли творчески и иновативно.
    За да можете да добавите стойност към вашата организация през 2010 година, ще се наложи да мислите извън приетите рамки и да търсите креативни методи да решавате досадни проблеми, да увеличите производителността или произведете нов продукт или услуга. Когато на вратата почука ново предизвикателство, бъдете от първите които предлагат нова гледна точка, откриват алтернатива или препоръчват друг курс на действие. Твоите идеи комбинирани с оригинални идеи на други колеги ще помогнат на твоята организация да се подновява и остане конкурентна.
  10. Развивай „Аз мога” начин на мислене.
    Нашето ежедневие е засипано от негативни послания от медиите, съседите или просто от досадния колега отсреща. Екипите са изправени пред високи изисквания за увеличаване на производителността, което води до напрежение и спорове между членовете на екипа. Мениджмънта също е изправен пред постоянното недоволство на акционерите и изисквания за скъсен цикъл на развитие на продукта. За да се справите с проблема и да се защитите от напрежението, вашият ум естествено генерира негативни мисли вместо позитивни. Трябва да тренирате своя ум да вижда позитивното, да открива положителното и да вижда възможността подаваща се зад пречката.

 

Съсредоточете се в цялата налична позитивна ментална материя и енергия, която можете да откриете. Ако умеете да управлявате позитивно „Аз мога” отношение към работата и да поддържате конструктивен мироглед, ви ще добавяте стойност към всичко, към което се докосвате и ще сте още по-желан за служител в един свят с увеличаваща се негативност.

Преводът е по статия на Карла Брандау: „10 Career Skills to Keep You Employable in the 21st Century”,
March 28, 2008 публикувана в www.managesmarter.com

Карла Брандау е експерт по управление на промяната, лидерство и тим-билдинг в контекста на един „плосък свят”.