Специфики на българския HR пазар за 2020 г. през погледа на консултантския ни бизнес

Специфики на българския HR пазар за 2020 г. през погледа на консултантския ни бизнес

Какви са спецификите, които наблюдавахме на българския HR пазар през 2020?

Всички ние преживяхме една незабравима и безпрецедентна година – това е валидно както за бизнеса, така и за личния ни живот. През изминалата година се случи коронавирус пандемията, която доведе до криза в бизнеса, както и до промени, към които трябваше да се адаптираме бързо. Ние, екипът на Хорайзънс, вярваме, че се справяме успешно с тази адаптация, като се опитваме да сме още по-гъвкави и услугите ни да носят все по-смислени ползи на бизнеса в България.
Хорайзънс е консултантска фирма с 18-годишен опит на пазара в България, специализирана в подбор на персонал на управленско и експертно ниво. В компанията комбинираме ефективността на класическия подход с най-добрите практики на директния контакт и управлението на проекти в областта на човешките ресурси. Ние предлагаме многообразие от възможности за кариерно развитие в контекста на различни проекти, компании и функции.

Ето и кратко обобщение на нашите наблюдения в следните насоки:

  1. Бизнес среда и предизвикателства
  2. Кандидати – особеностите на българския HR пазар на труда
  3. Клиенти – специфики и тенденции при работата ни с тях
  4. Типове позиции, които са били най-търсени през изминалата година
  5. Интересни казуси, по които работихме

1. Бизнес среда и предизвикателства

  •  Мерките на правителството за бизнеса в условията на локдаун и криза

Наблюденията ни са, че мерките на правителството за бизнеса в условията на криза бяха ненавременни. Те закъсняха да подкрепят затруднените компании, а кандидатстването и изплащането на суми по проекти за малкия бизнес се случва бавно и не успя да запази много работни места. Реално много компании не съкратиха веднага служителите си, опитаха се да използват резерви от платени и неплатени отпуски, от намаляване на работното време. Това формира скрита безработица, която тепърва ще излиза наяве, но вече силно редуцира доходите на работещите.

  • Спад на бизнеса ни по време на първия локдаун

Безпрецедентните условия, в които се оказвахме вследствие на кризата около пандемията, първоначално ни повлия силно негативно, имаше огромен спад в работата и проектите ни. Наложи се да се разделим с малка част от екипа си, но въпреки това успяхме да запазим основното ядро служители и да разчитаме на тях при последвалото възстановяване. През лятото компенсирахме голяма част от спада през пролетта и дори успяхме да подобрим резултатите си от предходната година.

  • Нови услуги, които предлагаме.

Успяхме бързо да се адаптирахме се към нововъзникналата ситуация за света и бизнеса с въвеждането на нови и по-гъвкави услуги.

  • Новата офис култура

Работата в хоум офис, която по принуда се наложи заради противоепидемичните мерки, в началото на пандемията беше приета добре. Към настоящия момент, след 10 месеца основно работа от къщи, служителите търсят все-гъвкави и смесени форми на работа и връщане към традиционните форми. Според нас, офис културата се променя значително, но няма да изчезне напълно. Вероятно по-хибридни и смесени форми на комбинация на работа от къщи/офиса ще се наложи в средно- и дългосрочен аспект. В офисното пространство гъвкавите coworking пространства и концепцията за hot desk ще бъдат икономически по-изгоден и гъвкав вариант за работодателя, съчетавайки нуждата от нормалното човешко общуване с безопасната работна среда.

  • Бизнес модел, устойчиви и коректни взаимоотношения

Известни сме с модела си на работа с ангажиращо заплащане и екзклузивност при работата по проекти. В подкрепа на това, нашите анализи за изминалата година сочат, че имаме 100% или близка до тази успеваемост на проектите, в които бяхме ангажирани като екслузивен външен партньор по подбор на персонал или executive search. Наблюденията ни са, че голяма част от изцяло success моделите на услугата по подбор размиват ангажираността на клиентите и посланието към пазара на труда. Бизнес коректността също се нарушава, когато един клиент работи с няколко доставчика за HR услугата по подбор за едни и същи назначения.

  • Клиенти от Великобритания

Забелязваме увеличаване на броя на клиенти и запитвания от Великобритания поради промените за бизнес средата преди и вследствие на Брекзит.

  • Българският пазар на услугата по подбор

Българският recruitment бизнес е много фрагментиран и раздробен. На него има твърде много малки фирми с нисък капацитет да покрият обслужването на големи работодатели и в същото време да гарантират висока успеваемост. Качеството на много от компаниите е меко казано под въпрос, а и самият ни сектор пое сериозен удар от първия локдаун, и пострада от кризата.

  • Международни procurement практики, неадекватност и слаба пазарна преценка на мултинационалните компании

Както отбелязахме, нашият бизнес сегмент е обособен с голям брой малки фирми, които са готови на много ценови и етични компромиси при договарянето с големи работодатели (клиенти). Повечето ни големи международни клиенти се опитват да прилагат своите международни procurement практики, които, за жалост, са силно неадекватни и трудно приложими за нашия малък и фрагментиран бранш. В допълнение, те деформират пазара на труда и водят до много съмнителни и неетични практики.

  • Фрилансъри на пазара

Пазарът, конкуренцията на работодателите за ограничения брой квалифицирани кандидати, недостатъчното професионално ниво на част от рикрутмънт компаниите доведоха до появата на множество фриланс специалисти, които извършват подобие на услуга по подбор на персонала. Забелязахме, че техният брой се е увеличил. Техните практиките са доста спорни, за съжаление и без реакция на регулаторните органи като Агенция по заетостта и Инспекция по труда. За жалост, обикновено те не водят до по-удовлетворени компании (респективно, клиенти) с повече наето служители, а най-често свалят професионалното ниво на услугата, въвеждат спорни и неетични практики, не спазват всички законови рамки (Закон за насърчаване на заетостта, GDPR, и др)

  • Българска Конфедерация по Заетостта

През 2020 г. Хорайзънс България стана съучредител и член на Българска Конфедерация по Заетостта, която бе основана от най-големите и водещи HR компании в страната. Целта на конфедерацията е заедно с всички компании в сферата на HR услугите, подбора и лизинга на персонал да създаде устойчиво партньорство, чрез което да се изгради една по-добре подредена работеща, нормативна и трудова среда в България. Тя също цели да помогне на българските работодатели да получат добро качество и етични стандарти в областта на HR услугите, да събира информация за пазара, да улеснява и консултира чуждите инвеститори в страната по отношение на трудовия пазар и възможностите му. БКЗ подпомага двете най-важни страни от пазара – работодателите и служителите.

  • Станахме финалист в Конкурса за Годишните награди на БАУХ за 2020 г.

Категорията, в която сме номинирани е „Най-добър проект на малко/средно предприятие“. Успешният ни проект е Чатбот, виртуален асистент по подбор, който оптимизира и автоматизира работа на специалистите по подбор на персонал.

 

2. Кандидати – особеностите на българския HR пазар на труда

  • Интервюта и бизнес срещи онлайн

Епидемиологичната обстановка наложи HR пазарът да се премести до голяма степен в онлайн среда през изминалата година.
Ние се съобразихме с тази специфика. Може да се каже, че бизнесът ни се измести над 80% онлайн, като интервютата и срещите ни с кандидати и клиенти се осъществяват основно в виртуално.

  • Специалистите са по-малко склонни да сменят настоящата си работа

Поради кризата и рисковете, които крие една кариерна промяна, кандидатите станаха по-малко склонни да променят работата си.
Като консултанти, които редовно използват директния подход при подбор, ние изпитахме повече затруднения спрямо предходни години с мотивирането на кандидатите за промяна. Справихме се успешно с крайната цел на възложените ни проекти, но имахме няколко отказани оферти за работа, след намесата на член на семейството или половинката на кандидата при вземане на крайното решение за започване на нова работа.

  • Наличие на множество проактивни кандидати от засегнатите сектори от кризата

Кризата и мерките, които се предприеха, засегнаха сектори в сферата на обслужването, като заведения, туристически и хотелиерски бизнес, малък бизнес в сферата на обслужването с магазини в МОЛ-ове и други.
В резултат на това на пазара на труда излязоха много освободени и съкратени специалисти, които се свързваха проактивно с нас през уеб сайта, Facebook или LinkedIn страницата ни.

  • Почти всяка позиция изисква хедхънтинг подход

Работещите кандидати не са особено склонни да сменят настоящата си работа предвид кризата. Те смятат това за високорисково начинание и нашите консултанти се налага да използват директния и/или хедхънтинг подход при намирането и убеждаването на подходящите професионалисти да се присъединят към бизнеса на клиентите ни и така да изпълним услугата, за която са ни наели.

 

3. Клиенти – специфики и тенденции при работата ни с тях

  • Български компании, които са търсили варианти за международна експанзия и да основат или развиват свои офиси в чужбина

Малка, но специфична част от бизнесa в България насочи погледа си към чужбина. По тази причина през 2020 г. имахме клиенти, които ни възложиха търсене за ключови позиции извън България.

  • Проучвания от чуждестранни клиенти

Същевременно сериозен брой чуждестранни компании видяха възможност в кризата да навлязат на местния трудов пазар или дистанционно да присъединят към международните си екипи високо квалифицирани български специалисти.
Част от тях се свързаха с нас, като ни възложиха конкретни бизнес проучвания на локалния пазар. Някои стартираха дейност тук, други останаха изненадани от това, което откриха. Все още поддържаме контакт с част от тях, които още не са взели решение какво да правят и им съдействаме с информация относно вземането на това решение.

  • Временна заетост

Временната заетост, позната още с услуга по лизинг на персонал, е бизнес услуга, при която едно юридическо лице (предприятие, осигуряващо временна работа) наема и осигурява на друго юридическо лице (предприятие, ползвател) персонал под негово ръководство и контрол.

Временното наемане и отдаване на служители се съчета с отдалечената работа и в тази комбинация става все по-популярно. Все още някои екипи се нуждаят от физическо присъствие и лично взаимодействие, за да вършат работата си. Услугата представлява гъвкаво решение за фирми, които имат нужда от нови или допълнителни служители, но не желаят или нямат възможност да ги назначат за постоянно при себе си или са в процес на установяване на свое юридическо лица в страната.
В тази връзка, с цел намаляване на безработицата бихме препоръчали законодателно да се либерализират формите на заетост, за да улесняват подобни форми на почасова или временна работа. Те се търсят и пасват добре в условията на криза и дават възможност за гъвкавост както на работодателите, така и на служителите.

  • Увеличение на заплатите

Въпреки кризата, заплатите на служителите се увеличават плавно, както и общите разходи за персонал. Същевременно, разходите на домакинствата растат, тъй като не всички работодатели са склонни да покриват електричество, интернет, отопление за времето, когато служителите им работят от дома.

  • Затруднения с намирането на добри специалисти

Запазва се тенденцията за трудното и все по-проблемното намиране и назначаване на квалифицирани кадри. Работещите кандидати калкулират увеличения риск от смяна в очакванията си за заплата, а дефицитът на знаещи и можещи служители все още е голям. Това налага работодателите да плащат по-високи разходи както за привличането, така и за задържането им.

  • Некоректност и затруднения в заплащането на услугите

За съжаление, и ние като много други бизнеси ставаме потърпевши от некоректност от някои наши клиенти спрямо заплащане на вече завършена работа и приключили проекти. Общата междуфирмена задлъжнялост ни засяга пряко, тъй като предоставяме бизнес услуга.

  •  Увеличено предлагане на нискоквалифицирани специалисти от агенции за подбор, намиращи се в бедни държави

България тъкмо беше започнала да става интересна за внос на персонал от други държави и вносът на персонал едва беше започнал да набира скорост преди пандемията. Наблюдаваме, че се увеличиха запитванията при нас от агенции за персонал, намиращи се в бедни страни от Азия, Близкия или Далечен Изток, които ни предлагат проактивно нискоквалифицирани специалисти, които в момента нямат заетост в родните си държави.

 

4. Типове позиции, които са били най-търсени през изминалата година

  • Най-търсените типове позиции бяха в сферата на IT, ITO, BPO. В тези сектори търсихме различни видове специалисти, основно на експертно ниво, с повече от 3-4 години опит.
  • IT Hubs и Shared Services центрове – най-често такъв тип бизнес центрове се основаха и стартираха дейност в България през изминалата година. Клиенти от подобни центрове ни възлагаха най-често търсене на експерти, които не могат да намерят или са много скъпи в техните държави.
  • Значително намаляване на търсенето на мениджъри на средно и топ ниво (CEO, CFO, COO и т.н.)

Бизнесът също заложи на сигурно и реши да задържи или оптимизира текущия си мениджмънт екип, като се фокусира върху търсенето предимно на експертни позиции и то единствено там, където с абсолютна сигурност те са необходими.

 

5. Интересни казуси, по които работихме

  • Релокация на специалисти, които не са граждани на ЕС

Имахме интересен случай за наш клиент в ИТ сферата. Търсенето ни там беше за изключително тесен и рядък специалист. Успяхме да намерим и привлечем такъв професионалист, какъвто нямаше у нас, който да се релокира в България от държава извън ЕС.

  • Ексклузивно партньорство с компания, която ползва няколко от HR услугите ни

Малко след началото на първия локдаун успяхме да спечелим и привлечем партньор от сферата на гейминг бизнеса. Партньорството ни включва няколко услуги, вкл. подбор и лизинг на персонал. Компанията нямаше дейност в България и избра страната ни, за да стартира изцяло нов „офис“.

  • UK компания ни избра за партньор и доставчик на HR услуги изцяло онлайн

Интензивно растяща Британска компания, която е повлияна от бизнес промените след брекзит, влезе на българския пазар по време на първия локдаун чрез партньорство с нас. Това се осъществи и продължава да се случва изцяло в онлайн среда, без служител на фирмата да е идвал в България. Наехме екип от високо квалифицирани служители, които в момента работят под формата на временна заетост. Продължаваме да разрастваме екипа им в България.

 

Изводи

Covid-19 ускорява промени в посоката на дигитализация по целия свят, но предизвика и значима икономическа криза. Мениджмънтът ще трябва да бъде по-адаптивен и гъвкав от преди и да предлага гъвкави пакети за служители, за да привлече правилните таланти.
Традиционният офис модел се промени, дистанционната работа и екипното взаимодействие навлязоха в много доскоро немислими сфери, включително и в подбора, назначаването и управлението на персонал.
Налага се да проявяваме гъвкавост, адаптивност и креативност при спазването на законовите рамки, новите необходимости за бизнеса и създалата се несигурна и непредвидима среда.
Изправени сме пред предизвикателството да прилагаме нови начини за привличане, задържане и управление на таланти от разстояние.

Снимка: Freepik

Свържете се с нас