+359 2 963 43 23
Следвайте ни
КАК СЛУЖИТЕЛИТЕ ВИ ДА СТАНАТ ПОСЛАНИЦИ НА РАБОТОДАТЕЛСКАТА МАРКА

КАК СЛУЖИТЕЛИТЕ ВИ ДА СТАНАТ ПОСЛАНИЦИ НА РАБОТОДАТЕЛСКАТА МАРКА

Вече всички сме наясно с термина посланици на марката, нали?

Или най-малкото сме чували за „инфлуенсърите“ в социалните мрежи, на които им се плаща, за да популяризират най-различни продукти. Какво ще кажете за посланици на работодателската марка (employer branding)? Това е не толкова неизползвана пазарна възможност, която е на път да се развие.
Преди да се впуснем в даването на съвети за включване на служителите в маркетинговите кампании за целите на подбора, нека набързо да се потопим в идеята, която стои зад „посланик на марка“. В миналото, знаменитости, спортисти или други известни личности рекламираха продукти срещу заплащане. Спомняте ли си всички тези платени реклами със знаменитости през последните 30 години? Да, това са посланици на работодателската марка.
В последно време, след 2000-2010 г. компаниите започнаха да използват директори и служители на високи позиции за тази цел. Все по-често виждаме как изпълнителни директори и основатели говорят за мисията на компанията си в рекламни клипове по телевизията.

В днешния свят междуличностното доверие, а от там и маркетинга от уста на уста са водещи в бизнеса.

Кампаниите се провеждат от обикновените хора – тези, които създават работната култура. Те разказват за компанията, в която работят, на последователите си в социалните мрежи, приятелите и семейството си. Да не говорим колко се ценни тези служители, когато се открие свободна работна позиция.

Въпросът е как да превърнем групата ни от щастливи колеги в ентусиазирани посланици на работодателската марка?

  • 1. Уверете се, че компанията ви е подготвена за това предизвикателство

Запомнете, хората говорят за компанията ви в мрежата, дори да не участвате в разговора. Преди да навлезете в онлайн пространството, проверете репутацията, с която се ползвате. Кандидатите за работа правят своите проучвания най-вече в социалните мрежи и сайтове като Glassdoor и LinkedIn (според проучването 75%). Кога беше последният път, когато вие или вашият екип провери тези сайтове?
Наемете фирма, която да се заеме с имиджа на компанията ви в тези сайтове, както и да следи за новините за вас в социалните медии, преди да преминете към следващата стъпка. Така няма да ви се налага да действате на два фронта и докато един се бори с негативните коментари, други да разказват колко страхотни са стаите за почивка и джагите.

  • 2. Комуникирайте

Щом сте се справили с репутацията си, време е да започнете да набирате посланици на марката. Предстои ли ви да пускате нов продукт на пазара? Направете така, че служителите ви да са наясно с всички актуализации и нововъведения, свързани с вашия изумителен, новаторски продукт. По този начин те ще могат да се похвалят с ролята, която са изиграли в реализацията му.
Или може би е излязла статия за вашата компания, свързана със спонсориране на нова еко-инициатива? Разпространете информацията сред колегите, така че не само всички да научат за инициативата, но и колко е страхотно, че те са част от нея.

Искате да назначите нов служител?

Тук идва на помощ силата на препоръките. Щом имате действащи посланици на марката, можете дори да не публикувате външна обява за позицията. Просто информирайте колегите си през вътрешната мрежа и оставете информацията да се разпространява от уста на уста. След като предложението за работа е прието, не забравяйте да наградите служителя, който ви е препоръчал правилния кандидат.

  • 3. Насърчавайте използването на социалните мрежи

Отмина периодът, когато работодателите се притесняват, че служителите им ползват социалните мрежи в работно време. Сега трябва да приемете факта, че служителите ви комуникират с други хора през тези платформи и да го обърнете във ваша полза. Първата стъпка е да се уверите, че компанията ви е част от тази комуникация и дискусии за бранда ви чрез корпоративните си акаунти.
Това ще придаде човешки облик и глас на работодателската ви марка. Също така ще насърчи хората да споделят опита от работата си, както с приятелите си онлайн, така и с мениджмънта в офиса. След като видят, че сте отворени за комуникация, служителите ви ще споделят с по-голяма готовност проблемите си.
Все пак е важно да следите какво се споделя. Задайте насоки на служителите си като им обясните, че част от фирмената информация е конфиденциална и не трябва да се изнася. Всичко останало може да се разпространява свободно.

  • 4. Включете служителите си в кампании за подобряване на имиджа ви като работодател

Хората се доверяват на хора. Използвайте този принцип като включите служителите си в стратегията си за подбор. Споделяйте клипове с препоръки в Youtube и такива с виртуални обиколки на офиса във Facebook. Дайте свобода на служителите си да използват служебните профили в социалните мрежи по тяхна преценка. Така те ще могат да представят „един ден в офиса“ по неподправен начин. Резултатът – постоянен отзвук за компанията ви, а също така вашите служители ще имат свободата да споделят, какво харесват в работата си и в компанията.
В днешния пренаселен пазар на труда, контролиран от кандидатите, присъствието в социалните мрежи е от решаващо значение за утвърждаване на марката. Хората не само ще имат доверие в компанията ви, но и ще искат да бъдат част от нея. А това е основната идея на маркетинга на подбора, нали?

  • 5. Направете го лесно

Разпространете през различни канали информацията, която искате хората да научат за вас. Не всеки ще отговори на имейлите ви, ще се включи в уебинара ви или ще прочете последните новини през вътрешната мрежа, но има големи шансове все някой да направи едно от трите.
Споделете актуалните новини за компанията ви през основните профили в социалните мрежи. След това поощрете хората да ги разпространят през собствените им канали. Това показва на техните приятели, че служителите ви имат доверие във вас и че те също трябва да ви се доверят. Информирайте служителите си по мейла. Така не само ще разберат коя информация е добре да споделят, но и ще им помогнете като им подадете точните думи.

Ключовите точки, които трябва да запомните

В крайна сметка, трябва да сте наясно, че позиционирането на работодателската ви марка на пазара на труда е продължителен процес. Няма да видите резултатите веднага. Репутацията на компанията ви няма да се изстреля до небето само за 3 седмици. Тези стратегии отнемат време и труд преди да донесат желаните резултати. Но когато това се случи и посланиците ви започнат да говорят за вас и да ви препоръчват на приятелите си, ще се убедите, че си е струвало.

Автор: Тарина Поп, Head of Recruitment Marketing at SmartDreamers за Undercover recruiter

Прочете още: 9 успешни начина за мовитивиране на служители


Хорайзънс България предоставя услугата Работодателска марка, която може да се адаптира към Вашите потребности.

Изпратете ни запитване за Работодателска марка