които ще ви накарат да покажете какъв тип служител сте.
В книгата си Назначаване спрямо отношението (Hiring for Attitude), Марк Мърфи показа трикове на назначаващите, които да използват по време на интервюта. Книгата е базирана на изследвания, проведени от Leadership IQ, компания за лидерство и обучения.
Взехме най-полезните от съветите на Мърфи към интервюиращите, за да ги представим и на интервюираните. Тъй като проучването е правено в САЩ, някои от аспектите на книгата и статията не са напълно приложими в българския език.
Изглежда очевидно – но ако поставите хора във високо стресова ситуация (например интервю за работа) и ако създадете известно смущение, те ще се молят да се почувстват отново нормално.
Ето и съвета на Мърфи за назначаващите:
„ В 95% от моментите, в които хората са подложени на неловко мълчание, ще започнат да говорят. Ще пожертвате милисекунда на смущение, но си заслужава ако разкрие фактите, които търсите.”
– като как точно се пише името му, за да променят нагласата ви към честност
Когато ви питат конкретни въпроси за шефа ви, интервюиращите всъщност се опитват да ви накарат да станете по-честни.
В книгата си, Мърфи казва на работодателите да попитат кандидатите за точния правопис на името на предишния им началник в началото на интервюто. Тъй като е официалност, веднага ще алармира кандидата и той ще помисли, че интервюиращият ще се свърже с предишния му шеф.
Дори и интервюиращият да няма никакви намерения да се свърже с началника, идеята е да получи искрени отговори от вас, защото най-вероятно няма да се решите да се отклонявате прекалено от истината.
„Този малък психологически ход ще направи целия процес много открит,” казва Мърфи.
Ако интервюиращият ви помоли да опишете трудна ситуация, в която сте попадали, но не пита конкретно какво как сте се справили, значи се опитва да разбере що за човек сте – такъв, който решава проблемите, или такъв, който пренася на други отговорността за тях.
Отговорът на този въпрос има множество интерпретации. Ако наистина решавате проблемите, просто няма да можете да възприемете една ситуация като пълен провал. Ще продължавате да се опитвате, докато не го решите, поне отчасти. В контраст, ако пренасяте отговорността за проблемите, ще отговорите на въпроса както е формулиран – ще обясните каква е била ситуацията и толкова.
Този въпрос се използва за да разкрие истинското отношение на кандидата, а не заучения за интервюта стил на поведение.
Местоимението, което използвате, когато отговаряте на въпрос по време на интервю, е от голямо значение.
Първо лице (аз, мен, ние): Според проучването, служителите, които се представят добре на работното място, отговарят в първо лице 60% по-често от тези с лошо представяне.
Второ лице (ти, твоя, вие): Проучването показва, че хората с ниски резултати говорят във второ лице 4 пъти по-често от тези с високи такива.
Трето лице (той, тя, те): Зле представящите се говорят в трето лице 90% по-често от добре представящите се.
Неутрално: Това е много тромав начин на изразяване и се използва 70% по-често от работници с лошо представяне от тези с добро представяне.
– зле представящите се използват 40% повече наречия от добре представящите се
„Хората с добри резултати е много по-вероятно да дават отговори без определения,” твърди Мърфи. „Техните отговори са директни, конкретни, в минало време и лични. Тези със слаби резултати, от друга страна, има много по-голяма вероятност да добавят определителни думи в отговора си. Например, може да използват наречия за да подсилят техния отговор, защото фактите най-вероятно не говорят достатъчно сами за себе си.”
Освен това, зле представящите се отговарят с негативни емоции 90% повече от добре представящите се.
– работниците с високи постижения говорят най-вече в минало време
Ето какво казва изследването за глаголното време:
Минало време: То се използва 40% повече при хора с добри резултати.
Сегашно време: Тези с ниски резултати го използват 120% повече.
Бъдеще: Тези с лоши резултати също използват бъдеще време 70% повече от тези с добри такива.
Така че, ако работодателят ви помоли да опишете трудна ситуация, ще му отговорите по следния начин, ако се представяте добре в работата си: „ Имах клиентка, която имаше проблеми със сървъра си и щеше да си изпусне крайния срок,” а зле представящият се кандидат ще каже: „Бих успокоил нерационална клиентка като й покажа, че знам повече от нея.”
Страдателният залог обикновено звучи по-неловко от деятелния залог и „често се използва от хора, които се опитват да звучат по-умни от колкото са.”
В случай, че не сте сигурни:
Деятелен залог – при него подлога извършва действието.
Страдателен залог – в него целта на извършващия е повишена в подлог.
Абсолютни стойности се използват със 100% повече от хора с лошо представяне в сравнение с тези с добро представяне
Например, изречението „Хората от този отдел никога не знаят, какво правят и винаги ме молят за помощ,” показва, че сте несигурни в способностите си.
Източник: BusinessInsider.com
10 неподходящи въпроса, задавани от HR-и по време на интервю
Най-подходящите интервю въпроси, задавани от работодатели