Quiet quitting (буквално „тихо напускане“) не означава реално напускане на работа, а е термин за явление, при което служителите спират да влагат допълнителни усилия извън формалните си задължения. Терминът стана популярен преди 2-3 години в социалните мрежи (особено TikTok), като реакция на т.нар. „hustle culture“ (култура на постоянна заетост и амбиция). При този тип култура се поставя на пиедестал непрекъснатата работа, стремежа към продуктивност и постиженията на всяка цена. Плюсовете й са, че може да мотивира хората да бъдат по-целеустремени, да развиват умения и да постигат целите си. От друга страна, минусите могат да се изразяват в бърнаут, стрес, проблеми с физическото и ментално здраве и загуба на баланс между работа и личен живот. Критиците на hustle културата твърдят, че тя създава илюзията, че човек винаги „трябва“ да прави нещо полезно, а почивката е вид губене на време (ако не работиш непрекъснато върху нещо, „губиш време“ и изоставаш).
Тези характеристики включват някои типични прояви в поведението на хората:
Тези характеристики могат да имат различно проявление в ежедневието като:
Това се превръща в причина много хора да започват да се противопоставят на hustle culture чрез концепции като slow living и quiet quitting, с цел да търсят по-балансирани начини за живот и работа. Slow living е философия, при която се поставя акцент върху качеството, а не върху количеството. Свързва се със съзнателно намаляване на темпото и насърчаване на наслаждаването по пътя на постигане на успехи и развитие, а не в бързането към целите.
Другата концепция – quiet quitting всъщност може да се разглежда като форма на пасивен протест срещу прекомерните изисквания на работодателите, без да се стига до реално напускане. Причините за това най-често са: професионално прегаряне, липса на признание и справедливо заплащане, желание за баланс между работа и личен живот.
1. Фокус върху задълженията, но нищо извън тях
Служителите работят стриктно само в рамките на длъжностната си характеристика.
2. Строго спазване на работното време
Служителите приключват задачите си в рамките на договореното време и не отговарят на имейли или съобщения след края на работния ден. Ако се налага да остават извънредно на работа, правят това само срещу допълнително заплащане.
3. Ниска ангажираност към фирмената култура
Служителите избягват неформални събития, тиймбилдинги или активности, които не са задължителни.
4. Поставят ясен баланс между работа и личен живот
Хората поставят граници и дават приоритет на семейството, хобитата и личното време.
5. Не поемат допълнителни задачи, които не са част от официалната им роля
Служителите не се включва доброволно в допълнителни проекти и инициативи.
Вместо quiet quitting да се разглежда като „проблемен“ феномен, може да се приеме като сигнал за нужда от нов тип работна култура. Тук може да възникне въпросът: Наистина ли е проблем quiet quitting или е просто естествено връщане към идеята, че работата е само част от живота, а не целият живот? Отговорът както винаги е в баланса: служителите не са длъжни да се жертват безкрайно, а работодателите имат право да очакват професионализъм и ангажираност.
Ключът е в търсенето на баланс и гъвкавост в работните модели, по-добра комуникация, признание и мотивация (не само финансова) и култура на уважение (служителите да се чувстват ценени, а не използвани).
ИЗПРАТЕТЕ ЗАЯВКА ЗА ПОДБОР НА ПЕРСОНАЛ И HR КОНСУЛТАНТСКИ УСЛУГИ