Промени и тенденции при подбора на персонал

От както ни достигна новина за финансовата криза се писа доста по въпроса…

Днес, началото на Май 2009 глобалната криза засегна и нашата икономика – строителни фирми се закриват, производствени предприятия съкращават персонал и намаляват работната седмица, големи търговски проекти в строеж са замразени, някои чужди компании затварят представителствата си тук.

От друга страна в сферата на бързооборотните стоки има голяма динамика. Няколко нови за нашия пазар вериги ще открият обекти до края на годината.

Промяната в конюнктурата даде отражение и върху бизнеса с човешките ресурси. Услуги като аутплейсмънт и лизинг на персонал станаха по-търсени, за сметка на намаляването на проектите за подбор на персонал. При застрашените от фалит бизнеси има тенденция за намаляване на работния ден, орязване на придобивки и несигурност на работното място. Често се срещаме с кандидати, търсещи нови възможности с приоритет сигурност. При дългосрочните ни партньори също се среща съкращение на бюджета, но когато търсят качествена ключова фигура за компанията, не правят компромиси с качеството на кандидата за сметка на финансовите му очаквания. Както един мой кандидат сподели: “Аз и се радвам на тази криза, защото тя ще отсее качествените мениджъри, които се справят и в трудни ситуации, от тези, които нямат качествата за позицията, а просто са били късметлии.“

Компетентните и опитни управленски кадри и HR-и също разбират това. Да, сега на пазара има повече неангажирани и търсещи кадри, но има и повече плява, от която трябва да се отсее таланта. Талантът, обикновено не остава незабелязан и неангажиран за дълго. Покрай кризата някои от добре справящите се професионалисти показаха неконкуреноспособност и броят на успешните мениджъри намаля. Ето защо и нивата на възнаграждения при компании, залагащи на дълготрайни успехи, не падат. Те почти не съкращават и от бюджета за подбор, тъй като компромиси трябва да се правят, но не с компетентността на ключовите фигури. Това би могло да коства бъдещето на компанията.