Всеки индивид в организацията се мотивира от различни неща.
Давайте обратна връзка на служителите си и дори когато тя е негативна, представете я по конструктивен начин.
Покажете на служителите си, че им имате доверие, делегирайки им повече отговорности.
Поддържайте изрядни вътрешните комуникационни канали и дръжте в течение своите служители за важните промени в компанията.
Изяснете ролите в екипа, очакванията, задълженията, отговорностите, критериите за оценяване още от самото начало, за да си спестите бъдещи недоразумения и демотивация от страна на служителите.
Помнете, че мотивирането на персонала чрез предоставяне на бонуси и награди не цели служителите да работят повече часове, а за да подкрепи стремежа към подобряване на работата, изграждане на професионално самочувствие, по- добър организационен климат и ангажираност с компанията.
Това, което искат всички служители, е справедливо отношение, постижения и добри социални отношения вътре в организацията.
Предложете на служителите си участие в печалбата на фирмата, за да създадете по- голяма ангажираност от тяхна страна.
Нематериалните бонуси също биха могли да бъдат мотивиращи, а не ви костват нито стотинка. Можете, например, да освободите от работа за няколко часа родител, който иска да посети училищната театрална постановка, в която участва неговото дете.
Не се отнасяйте към служителите си като към даденост и им помагайте да поддържат баланса работа- личен живот.
Показвайте на служителите си, че тяхната работа е от голямо значение и как точно тя се вписва в мисията на организацията. Важно е и те да виждат резултатите от своите усилия.
Предоставяйте възможности за кариерно развитие и учене.
Предоставяйте възможности на служителите си да се опознаят по- добре: социални мероприятия, тийм билдинг, партита и други.
Улавяйте проблемите в зародиш и дръжте под око проблемните си служители.
Подкрепяйте работата по проекти в името на мобилността, гъвкавостта на служителите и екипния дух.
Като мениджър, Вие влияете с отношението си на всички служители- ако Вие работите с ентусиазъм, и те ще работят така.
Когато отправяте похвала, нека тя да бъде искрена, навременна и публична, за да демонстрира открито какъв тип поведение се толерира в организацията. Обратно, порицанието трябва да се извърши насаме.
Мотивиращият мениджър знае, как да се забавлява със служителите си.
Не бъдете твърде самоуверени и приемайте отворено обратна връзка от служителите си.
Избягвайте да проявявате специално отношение към някои от служителите си, за да не демотивирате останалите.
Наемайте правилните хора- онези, които биха се вписали в организационната култура, които искат да работят за Вас и които са мотивирани да дават най- доброто от себе си.
За повишаване на екипната мотивация е от изключително значение членовете на екипа да определят заедно общите цели, да разпределят ролите и отговорностите помежду си и всеки от тях да е наясно каква е личната му полза от участието в екипа.
Като мениджър е необходимо да сте в течение на външните и вътрешните условия, които биха могли да демотивират персонала, да се стремите да действате превантивно или да ограничавате негативния им ефект. Финансовите затруднения, здравословните и семейните проблеми, както и други лични предизвикателства рискуват да разсеят служителя в работата и да го демотивират. Сред вътрешните условия, които също биха имали подобен негативен ефект, са лошата репутация на фирмата или финансова й нестабилност, несигурността при сливания и поглъщания, претоварването с работа, междуличностните конфликти и други. Проявявайте разбиране и помагайте на служителите си да се справят с тези предизвикателства.
Когато наемате служители, следете за това те да не са недостатъчно квалифицирани или свръхквалифицирани за съответната длъжност, защото това ще се отрази не само на тяхната мотивация, но и ще рефлектира върху останалите членове на екипа. В случай, че служителят не е достатъчно квалифициран, той вероятно ще се справя по- трудно и бавно със задълженията си, ще се чувства претоварен и напрегнат. В случай, че служителят е свръхквалифициран, той вероятно ще се чувства подценен, ще има усещането, че си губи времето в дреболии и че не му се гласува достатъчно доверие с по- големи отговорности.
Бъдете нащрек за знаци за демотивация. Ако забележите такива, инициирайте разговор със съответния служител. В този разговор е много важно да слушате активно. Искреният интерес към служителите променя тяхното отношение към по- добро.
Помнете, че демотивацията на един служител има ефекта на домино и може да засегне хората, с които работи непосредствено. Наличието на един демотивиран служител може да разколебае новопостъпилите, да отблъсне клиенти, а ако участва в процеса по подбор, също и потенциални бъдещи членове на организацията.
Когато изграждате система на възнагражденията, погрижете се за това всички служители да бъдат въвлечени с идеи и обратна връзка на всеки етап. Тази система трябва да бъде обвързана с организационните цели, да се основава на справедливи и обективни критерии, да не толерира единствено най- добре представящите се, но всички, които полагат усилия и постигат определени резултати и не на последно място, системата да поддържа баланс между материални и нематериални стимули, между индивидуални и екипни възнаграждения.
Нематериалните възнаграждения могат да бъдат класифицирани по следния начин: признание насаме, публично признание, възможности за лично усъвършенстване, връчване на награда, подарък или сертификат.
Материалните възнаграждения трябва да се основават на реалистични и обективни критерии и да се ревизират периодично. За да се постигне максимален ефект, е изключително важно материалните възнаграждения да са придружавани от нематериални.
Преките ръководители и мениджърите трябва да мотивират със своята личност и отношението си. Те трябва да са открити, справедливи, уверени, смели, да имат визия, да са директни, да се грижат за и да развиват служителите си.
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.