Какви са основните разлики между работодателска марка и маркетинг за кандидати

Какви са основните разлики между работодателска марка и маркетинг за кандидати

Двата термина, които HR специалистите използват – маркетинг за кандидата (подбор) и работодателската марка, се смесват често. Разберете как да ги използвате правилно, как да разработете собствен комплекс от ефективни стратегии и да привлечете най-добрите кандидати.

Защо трябва да знаете разликата?

Много термини влизат в живота ни твърде бързо. Понякога те се използват взаимнозаменяемо, когато всъщност се различават един от друг. Примери за такива объркващи термини могат да бъдат маркетингът за кандидати (подбор) и работодателска марка.
Те имат определени прилики, но в същото време са отделни. Работодателска марка определя бранда на работодателя, докато маркетингът за кандидати го популяризира по различни канали.
Когато HR специалистите разбират разликата, както и значението на тези два термина, те могат ефективно да използват тези стратегии в своята работа. Като ги използвате заедно и ги компилирате в успешна кампания, можете да постигнете по-значими резултати, да привлечете най-добрите кандидати и да подобрите уменията си за подбор на персонал.
За да се разбере какво означават тези стратегии и как да се използват правилно, трябва да се разгледа всеки термин в детайли.

Какво представлява Работодателска марка?

Работодателска марка (РМ – employer branding) е термин, използван за описване на сложните стъпки, предприети за изграждане и развитие на репутацията на компания – бранда на работодателя. Когато кандидатите търсят работа, те в повечето случаи се ръководят от имиджа на марката и информацията, известна за работодателя.
Колкото по-добре е разработена стратегията за брандиране на вашия работодател, толкова по-привлекателен имидж на марка виждат вашите кандидати и толкова по-талантливи специалисти можете да привлечете.

Кои са основните компоненти на Работодателската марка?

Тъй като основната цел на Работодателска марка е да създаде имидж на желан работодател е нужно да се предприемат определени стъпки:

  • Определяне на работодателската марка на компанията – идентичност, която има мисия, визия, стойност и индивидуалност.
  • Предложението за стойност на служителите (EVP) – ползите, предимствата и наградите, от които ще се интересуват вашите служители, като мотивация на екипа, динамика на работната среда, маси за пинг-понг, игрален клуб, безплатна библиотека и безброй други.
  • Персоната на кандидата – нужно е да се отдели време за установяване на характеристиките, които притежава вашия идеален кандидат.
  • Определяне на културата на компанията чрез създаването и вътрешното поддържане на традициите. След това разпространете вашата мисия, визия и цели.
  • Управление на репутацията на компанията. Например преглед и реагиране на обратна връзка, като същевременно се дефинират и разпространяват ключови съобщения.

С други думи, работодателската марка е насочена към кандидатите и им прави добро впечатление, като им предоставя информация за компанията. Статистиката доказва колко ефективен е инструментът за работодателската марка и как си струва да се развива. Например, 84% от търсещите работа казват, че репутацията на компанията е един от най-важните фактори, който влияе върху решението им да кандидатстват за нея.

Какво представлява маркетингът за кандидата?

Маркетингът за кандидата (МК) е процес за популяризиране на марката на вашия работодател и предаване на правилното послание до точните кандидати в точното време. С други думи, той работи с работодателска марка, за да я популяризира сред най-добрите кандидати.

Кои са основните компоненти на маркетинга за кандидата?

Маркетингът за кандидата е насочен преди всичко към привличане на таланти, определяне на целите и постигане на споменатите цели. Има различни стъпки, които могат да бъдат предприети в маркетинговата стратегия за кандидати (подбор на персонал). Те включват:

  • Комуникация с кандидатите и насърчаване на ангажираността им — използване на различни канали за това, въпроси и отговори на вашия уебсайт и имейл.
  • Писане на ясни и атрактивни описания на отворени позиции. Трябва да се съсредоточите върху растежа и възможностите. Ангажирайте настоящите си служители в определянето на основните предимства на това да се работи за вас и опровергавайте вече установените предразсъдъци за компанията ви в описанията на позициите.
  • Създаване на ангажиращо съдържание. Например, можете да споделяте мненията на настоящите си служители, да създавате видеоклипове за вашето работно място и дейностите, които вашата компания извършва.
  • Създаване на информираност като работодател и популяризиране чрез канали, като социални медии, блогове и уебсайтове. Колкото повече говорите за възможности за растеж и кариерно развитие във вашата компания, толкова повече кандидати ще искат да работят за вас. Използвайте разказването на истории, за да изградите доверие сред кандидатите.

86% от HR специалистите са съгласни, че в наши дни подборът на персонал много прилича на самия маркетинг.. Ето защо не е изненадващо, че много инструменти за промоционален маркетинг могат успешно да се използват от рикрутърите в тяхната работа.
Барбара Оут, HR директор на EssayTigers, казва: „Маркетингът в социалните медии и създаването на съдържание са най-развиващите се насоки за подбор, от които всеки HR специалист трябва да се възползва. Имаме страхотни планове за по-нататъшно развитие на нашата маркетингова стратегия за кандидати, тъй като виждаме, че тя носи най-добри резултати, ако се използва заедно с други сложни методи и инструменти.“

Разликите между работодателска марка и маркетинга за кандидати

И така, разбрахме какво означават тези два термина и сега е време да определим отличителните разлики между тях.

# 1 Нещо което се подразбира от определенията на термините

Най-очевидната разлика между тези два термина е, че работодателска марка е процес на определяне на марката на вашия работодател, напр. (Персона на Кандидата, Предложение за стойност на служителите). Маркетингът за кандидатите е свързан с популяризирането му, напр. (създаване и споделяне на съдържание).

# 2 Адаптирането

Докато работодателската марка ще остане повече или по-малко постоянна, вашата маркетингова стратегия за кандидати трябва да се развива и да се адаптира към съвременните стандарти, тенденции и иновации. Работодателската марка е стратегия, която се основава на ценностите на компанията и нейната мисия. Така че, това е дългосрочен ангажимент. От друга страна, маркетингът за кандидати трябва да е в крак с най-новите тенденции и промените в индустрията за подбор на персонал.

# 3 Взаимовръзката

Тези два термина не са взаимнозаменяеми, но и двата имат дълбока връзка, тъй като маркетингът за кандидати е изграден около работодателската марка и не може да съществува без нея. Всяка маркетингова стратегия се определя от нейните цели. В този случай това би било изграждането на желания имидж на работодателя, за да се привлекат най-добрите кандидати и най-талантливите специалисти.

Изводи

Работодателската марка и маркетингът за кандидати не могат да съществуват поотделно. Те имат една и съща цел, но различни методи и инструменти за постигане на тази цел. Това означава, че е нужно да:

  • Поставите цели и да разберете каква е целта на вашата стратегия.
  • Разберете защо компонентите на атрактивната работодателска марка са Бранд на работодателя, Персона на Кандидата и Предложение за стойност на служителите.
  • Разработите стратегия, която включва работа с най-голямо разнообразие от инструменти и методи, които ще ви помогнат да постигнете целта си и да популяризирате вашата работодателска марка.

Докато работодателската марка и маркетингът за кандидати работят с Бранд на работодателя, само като разберете разликата между тях, можете да разработите успешна стратегия за определяне и популяризиране сред специалистите, които искате да привлечете към вашата компания.

Знаете ли, че Хорайзънс България може да ви помогне с усилията ви с employer branding?

Не пропускайте тази възможност да поемете контрола над вашата марка и да достигнете до подходящите кандидати за работа за вашата компания днес!

Източник: https://www.hrtechnologist.com/

Снимка: Freepik

Прочетете още: Защо employer branding ще има все по-голямо влияние през 2020

Свържете се с нас