Но както във всичко светло има по една точица тъмно (поне!), така е и в този случай. Преди да се впуснете в новото желано начинание, трябва да се разделите със старото. Да подадете заявлението си за напускане. Макар напоследък да наблюдаваме доста висока степен на прагматизъм и ниска емоционална ангажираност с работата, този момент, все пак, се оказва некомфортен за повечето хора.
Не подаваме предизвестието си, за да спечелим повече внимание или привилегии, а просто защото правим стъпка напред в професионалното си развитие. Нека настройката ви през целия процес е положителна, професионална и уважителна. Предложете пълно съдействие в периода на преход и прехвърляне на вашата работа към вашия заместник. Не е необходимо да изказвате съжаление или да се оправдавате за решението си. Нито пък да навлизате в детайли по отношение на финансовите условия или името на новия работодател. Това само би увеличило възможността за волен или неволен емоционален натиск от страна на сегашната ви компания.
Обичайно е да се наложи да минете през „обяснителния разговор“ , или да направите т.нар. exit interview и да отговаряте на въпроси от типа „Защо точно сега“, „Какво не ти достигна“ и т.н. Запазете добрия тон и тук, не изпадайте в подробности и не търсете реванш за „пропуснатите ползи“ в този разговор – няма да ви е сладко.
Мислете за това, че е важно да се разделите в добър тон и без затръшнати врати. Никога не се знае кога и как ще се срещнете отново с бившите си колеги или компания.
Пазете професионалното его на настоящия ви работодател – не хулете и не критикувайте остро сегашната си компания, нито величайте следващата. Нека акцентът е върху самата възможност и перспективите, които тя дава. Ако навлезете в анализ на нещата дотук, подавате възможни сигнали да влезете в разговор за контра оферта: „Какво можем да направим, за да те задържим?“. Достатъчно е да подчертаете ясно и твърдо, че това е добре обмислено и вече потвърдено решение, което е правилно за вас.
Ако сте ключов служител не е необичайно да получите контра предложение за увеличение на заплащането дори от 20-30%! Съблазнително, нали? Но не струвахте ли толкова и вчера? Необходимо ли е да заявите, че напускате, за да получите това, което е било адекватно и преди? Ако е така, това ли е типът компания, в която бихте искали да работите? Имайте предвид, че контра офертите идват под различна форма – повишенията, например, също са чудесен начин да бъдете задържани.
Първото нещо, което тревожи вашия ръководител при напускането ви е, че някой друг (а често и самият той) трябва да поеме конкретната работа, която вие оставяте (както и намирането на заместник!). Ето защо, за етапа, в който се търси приемник, вие сте необходим. Не заради рязкото преоткриване на вашия потенциал. Много по-лесно и евтино за компанията е да опита да ви задържи, отколкото да ви изгуби – особено за конкурентна организация.
Ако на този фон приемете контра предложението, много вероятно е компанията да счете, че вече ви притежава. Вие се превръщате в онзи, който натъжи и изнуди работодателя си, заплашвайки да си тръгне. И следващия път, когато дойде време за повишения или пък да се „затягат коланите“, той ще освободи първо тези, които вече са дали сигнал за нестабилност. Статистиката показва, че 60-80% от хората, приели контра оферти, въпреки всичко, скоро се разделят в компанията – било, поради собствено решение (до 6 месеца) или биват освободени ( в рамките на следващата година). Така че, ако се озовете в сценария на контра предлагането, благодарете учтиво за оценката на вашите способности и възможността, която ви се дава и продължете напред по план. Помнете, че причините, поради които сте предприели промяната, са все така налични и ще са тук и утре.
Оставете вината и притеснението настрани – това са разбираеми чувства, но в случая няма обективни причини за тях. Движението напред е нормалният ход на нещата, а то включва преминаването през промяна. Всеки от нас носи лична отговорност за развитието си. Дължим го и на себе си, и на компаниите, с които се обвързваме, за да бъдем удовлетворени и пълноценни.
Автор: Теодора Атанасова е Сертифициран Професионален Коуч в сферите life coaching, career and executive coaching и дългогодишен професионалист в областта на мениджмънт подбора и консултирането.
Прочетете още: Напуснете работа със стил – не изгаряйте мостове