Днес, началото на Май 2009, трябва да признаем, че глобалната криза засегна и нашата икономика – строителни фирми се закриват, производствени предприятия съкращават персонал и намаляват работната седмица, големи търговски проекти в строеж са замразени, някои чужди компании затварят представителствата си тук.
От друга страна в сферата на бързооборотните стоки има голяма динамика, няколко нови за нашия пазар вериги ще открият обекти до края на годината. Утвърдени в Европа ритейл компании за обувки, дрехи и аксесоари също успешно заемат позиции на българския пазар. Промяната в конюнктурата даде отражение и върху нашия бизнес – управление на човешките ресурси. Услуги като аутплейсмънт и лизинг на персонал станаха по-актуални и търсени, за сметка на намаляването на проектите за подбор на персонал. При застрашените от фалит бизнеси има тенденция за намаляване на работния ден, орязване на придобивки и несигурност на работното място.
Ежедневно се срещам с кандидати, работещи в такива компании и търсещи нови възможности с приоритет сигурност, а не толкова заради по- атрактивно възнаграждение. При дългосрочните ни партньори също се среща съкращение на бюджета, но когато търсят качествена ключова фигура за компанията, не правят компромиси с качеството на кандидата за сметка на финансовите му очаквания.
Както един мой кандидат сподели: “Аз и се радвам на тази криза, защото тя ще отсее качествените мениджъри, които се справят и в трудни ситуации, от тези, които нямат качествата за позицията, а просто са били късметлии.”
А талантът, обикновено не остава не забелязан и неангажиран за дълго. Всъщност, покрай кризата някои от добре справящите се професионалисти показаха неконкуреноспособност и броят на успешните мениджъри намаля. Ето защо и нивата на възнаграждения при компании, залагащи на дълготрайни успехи, не падат…Те почти не съкращават и от бюджета за подбор, тъй като компромиси трябва да се правят, но с компетентността на ключовите фигури – не, това би могло да струва бъдещето на компанията.