Agile методологията навлиза още в началото на XXI век. Използва се за първи път от програмисти по време на дискусия за методите за разработване на софтуер. Бързо осъзнали, че традиционият към този момент метод за управление на проекти Waterfall е бавен и неефективен. Разработването на продукт, който клиентите искат, отнемало много време. Когато проектът бил готов, той не работел според очакванията или клиентът вече не го искал. Затова създали Agile Манифеста и така започнала лудостта около Agile.
Разбирането за Scrum е разбиране за основния принцип и терминологията на Agile. Казано просто, когато клиентът иска нещо, екипът сяда и решава как да го направи. Дотук нищо по-различно от традиционното управление на проекти.
Обикновено екипите решават да работят в кратки итерации (повтарящо се действие в кратък времеви диапазон) или „спринтове“ и след N на брой спринтове показват продукта на клиента. Ако клиентът е доволен от резултата, продуктът може да бъде пуснат или да се продължи разработката му. Ако отговорът е „не“, клиентът предоставя подробна обратна връзка и екипът отново започва да работи. Друг важен термин, който трябва да запомните е Minimum Viable Product (MVP) – минимално жизнеспособен продукт. Например, ако клиентът иска дигитален часовник, екипът първо трябва да създаде часовника, след това да добави цветовете и формата, измерването на влажността на въздуха, радиото и т.н.
Ако аз съм клиент и искам отделът по човешки ресурси да разработи нова схема за атестация на служителите, която да съвпада с фирмената култура, да е справедлива и да предоставя много възможности за признаване на членовете на екипа. Обикновено подобно нещо може да отнеме година. Ако обаче HR отделът ми каже: „Разбира се! Ще го направим за 2 месеца!“, първоначално няма да им повярвам и ще ги попитам как смятат да го направят – чрез използване на малки итерации, редовна обратна връзка и докладване за напредъка на всеки 2 седмици. Този пример обобщава целия процес на Scrum – от стартирането на проекта, през работата в малки итерации, до създаването на готов продукт.
Обикновено Аgile методологията включва 3 роли – product owner, екип и scrum master (последната е опционална и зависи от структурата). В човешките ресурси се открояват 4 роли:
След като вече знаем какви са ролите, трябва да разберем какво трябва да правим. Тук идва мястото на артефактите и церемониите, които имат съществена роля. Артефактите са документите, които определят работата, а церемониите са всички срещи, в които взимаме участие.
Как се вписва Agile в ежедневната ни работа? Както във всяка друга професия и в човешките ресурси има много оперативна работа, която вършим всеки ден – например пейролът – трябва да се върши всеки месец, не можете да го делегирате и ако не го направите, много хора ще се ядосат. Може да се приложи стратегията 50/50 – да посвещаваме 50% от времето си на ежедневните задачи, а другите 50% – на Scrum методологията.
Автор: Irina Ketnik
Източник: /www.irinaketkin.com