8 сигурни знака, че колегите ви са токсични – втора част

8 сигурни знака, че колегите ви са токсични – втора част

Първа част

  1. Обичат клюките

Веднъж преди среща говорехме за супервайзорите в другия отдел, когато новият ни шеф погледна и каза: „Спрете. От сега нататък няма да казваме нищо лошо за останалите, освен ако не са с нас в стаята. Точка по въпроса.“ Дотогава не смятах клюките за част от фирмената култура – просто ги имаше. Всички го правехме. И беше гадно – особено да си обект на клюките.
Ако някой от служителите обсъжда с повече от един колега какво прави Марта в работата си, няма ли за всички да бъде по-добре, ако отиде и говори направо с Марта?

Работодателите, които създават култура на клюки, не само, че хабят време, което може да се използва за продуктивни разговори, но и карат служителите си по-малко да уважават колегите. Нищо, което накърнява достойнството или намалява уважението към служителите, не трябва да бъде толерирано.
 

  1. Използват натиск, за да дърпат другите хора назад

Новите служители работят усилено. Работят дълги часове, постигат заложените цели и надхвърлят очакванията. Те „къртят“. В един момент чуват от някой по-опитен колега: „Работиш твърде усилено и караш всички останали да изглеждаме зле.“ Когато става въпрос за сравнения, добрият служител не се сравнява с останалите, а със себе си. Лошите служители и колеги не искат да правят повече, искат другите да правят по-малко. Не искат да печелят, а просто да уверят другите, че не губят. Скоро почти всички спират да го правят, а тези, които все пак продължат, биват отбягвани заради качество, което всички служители трябва да притежават.

  1. Бързат да грабнат славата

Добре, може би колегата е свършил сам почти цялата работа. Може би без него екипът нямаше да се представи толкова добре. Но вероятно нямаше да стане така. Човек не постига нищо важно сам, колкото и някои хора да обичат да изтъкват обратното. Добрият служител и добрият екипен играч споделят славата. Той уважава другите, хвали ги, оценява ги и им позволява да блестят. Това е особено валидно за служители на лидерски позиции – празнуват постиженията на останалите и знаят, че успехът им ще повлияе и на тях. Когато кажете „Аз свърших цялата работа“ или „Това беше моя идея“ все едно казвате „Светът се върти около мен и искам всички да го знаят.“ Дори и останалите да не споделят същата житейска философия, те се притесняват да се борят за признанието, на което имат право.

 

  1. Още по-бързи са, когато става дума да предадат някого

Понякога, без значение какъв е проблемът и чия действително е грешката, някои хора поемат вината. С готовност приемат критиката или злоупотребите, защото знаят, че могат да се справят със ситуацията (и също така знаят, че човекът, който всъщност е виновен, вероятно не би се справил).
Малко постъпки са по-безкористни от това да поемеш незаслужена вина. И малко действия укрепват взаимоотношенията повече от това. Малко постъпки са по-егоистични от това да кажете „Не бях аз“, особено когато поне в частност, имате вина. Когато казвате „Трябва да говориш с Марта“ сякаш казвате „Не сме заедно в това.“ В най-добрите компании, всички са заедно в трудни ситуации.

Автор: Jeff Haden
Източник: www.inc.com

 

За връзка с нас